Inici  /  Noticies   /  L’INSTITUT DEL TER EN EL PROGRAMA MAGNET AMB L’ALIANÇA DEL MUSEU DEL TER

L’INSTITUT DEL TER EN EL PROGRAMA MAGNET AMB L’ALIANÇA DEL MUSEU DEL TER

El passat 5 d’abril es va presentar a l’escola Miralletes de Barcelona l’extensió del programa “Magnet, aliances per a l’èxit educatiu”, impulsat per la Fundació Jaume Bofill, el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona, el Consorci d’Educació de Barcelona i l’Institut de Ciències de l’Educació de la UAB, que compta amb la implicació d’alguns ajuntaments, com el de Manlleu.

Aquest programa promou l’aliança d’un centre educatiu amb una institució d’excel·lència en un camp del coneixement específic. Aquesta aliança ha de permetre al centre educatiu desenvolupar un projecte educatiu innovador i de qualitat, un projecte atractiu, que tingui magnetisme i que es converteixi en un projecte de referència en el seu territori, tant per les famílies com per la comunitat educativa. El programa està inspirat en les Magnet Schools dels Estats Units, que funcionen des dels anys setanta.

Les institucions que hi participen són institucions de referència i excel·lència en un camp de coneixement específic (ciència, tecnologia, art, comunicació audiovisual, etc.) que tenen un compromís educatiu amb la societat, i una gran capacitat de transferir innovació i coneixement.

El projecte de l’institut del Ter

L’institut del Ter de Manlleu es va presentar a la convocatòria d’enguany i ha estat un dels centres educatius seleccionats per desenvolupar aquest projecte d’innovació durant els propers 4 anys.

El projecte permetrà consolidar l’experiència del projecte magneTer, iniciada fa ja un parell d’anys per l’Institut en aliança amb el Museu del Ter.

La participació de l’Institut del Ter en el programa Magnet, amb l’aliança del Museu del Ter, li permetrà avançar en un enfocament globalitzat dels aprenentatges a partir del coneixement i la conservació del patrimoni natural, històric i cultural del riu.

El Museu és una font inesgotable de propostes educatives molt motivadores per l’alumnat i que provoquen situacions d’aprenentatge potents que permeten el desenvolupament de les competències del segle XXI. Per exemple, amb el projecte RestauraTer, l’alumnat col·labora en la restauració i documentació de peces museístiques. I projectes com el VimeTer han permès desenvolupar un projecte molt STEAM, on a partir del coneixement del passat històric del municipi i de les fibres naturals del bosc de ribera, l’alumnat ha dissenyat i construït una pèrgola pel camí d’accés a l’institut.

La vinculació dels continguts curriculars a l’entorn i a la realitat afavoreixen un aprenentatge profund i significatiu. L’alumnat pren consciència de la funcionalitat dels continguts, així com de la seva connexió amb altres àmbits educatius i de la vida quotidiana. La innovació pedagògica del programa Magnet els proporciona un aprenentatge de qualitat i motivador.

El creixement del programa Magnet

Els impulsors d’aquest programa han presentat avui els 9 centres educatius que aquest curs comencen una aliança amb una institució de referència, i la convocatòria que s’obre aquest mes d’abril per seleccionar 15 centres més que s’incorporaran el curs vinent al programa. El programa anirà creixent fins arribar a les 45 aliances magnet al 2020. Aquest creixement respon a l’interès de les diverses administracions i entitats implicades per impulsar l’equitat i la innovació en els centres educatius i crear escoles i instituts de referència que siguin atractius per a una gran diversitat de famílies.

Carme Ortoll, directora general d’Educació Infantil i Primària del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya; Rafael Homet, diputat d’Educació de la Diputació de Barcelona; Anna Cros, directora de l’ICE de l’UAB; Marta Comas, cap de l´Àrea d´Innovació, Programes i Formació del Consorci d’Educació de Barcelona; i Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill, han anunciat avui aquesta aposta clara pel programa Magnet, com a una eina per impulsar projectes innovadors als centres educatius, i han fet un balanç dels resultats de la prova pilot que s’ha dut a terme durant els darrers 5 anys.

Aquesta prova pilot ha permès constatar que aquest programa té efectes molt positius pel que fa al desenvolupament d’estratègies educatives innovadores, la cohesió dels equips docents, i les expectatives de l’alumnat i les seves famílies; i que pot enfortir els projectes dels centres educatius i afavorir que recuperin la seva capacitat d’atraure les famílies del seu entorn.