“Reconstruint els pisos de can Garcia”

Inici  /  Passades - 2022  /  “Reconstruint els pisos de can Garcia”

El record d’una arquitectura emblemàtica que va existir durant 60 anys

Gairebé un any després de l’enderrocament, el juliol del 2021, del darrer dels dos blocs dels pisos de can Garcia el passat 19 de juny es va fer un acte de record als pisos amb una trobada d’antics veïns, la presentació d’una escultura de l’artista Eulàlia Sellerés i una exposició fotogràfica exterior en gran format. Un acte organitzat per la Comissió de Veïns dels Pisos de can Garcia, l’Associació de Veïns del Barri de l’Erm, L’Ajuntament de Manlleu i el Museu del Ter.

Un projecte de memòria històrica

L’exposició temporal “Reconstruint els pisos de can Garcia” és el darrer acte d’aquest projecte de reivindicació de la memòria d’uns blocs que ja no hi són, però que durant gairebé seixanta anys han marcat la fesomia de Manlleu i han estat icona d’una època que abasta des dels anys seixanta fins a l’actualitat. En un inici van acollir majoritàriament els “altres catalans”, com anomenava Paco Candel les persones arribades d’Andalusia i d’altres comunitats, i a partir del anys noranta els “nous catalans”, procedents d’altres països, sobretot amazics del Marroc en el cas de Manlleu.

Els dos edificis i la seva gent

La seva desproporció en relació a la resta de la ciutat causava admiració i desconfiança a parts iguals. Per la procedència diversa dels seus habitants, les seves parets han allotjat noves formes de vida, noves músiques, noves gastronomies, noves llengües, noves cultures, noves entitats… Perquè, a pesar de les dificultats del dia a dia, la vida bullia a Can Garcia.

Així, la història dels pisos de Can Garcia és la història de milers de persones que hi van trobar en algun moment la seva llar. L’enderroc dels dos grans blocs és una bona ocasió per exercitar la memòria col·lectiva. Els seus veïns, els que hi van viure, volen acomiadar-se de la que fou casa seva superant l’estigma i els prejudicis que la mirada externa sovint hi ha projectat. Aquest és l’objectiu d’aquesta exposició que neix d’aquesta demanda dels antics veïns, primer a través de l’Associació de veïns del Barri de l’Erm i posteriorment organitzats en la Comissió de veïns de can Garcia.

La maqueta interactiva, fotografies i un documental

L’element central de l’exposició és una gran maqueta que reprodueix els dos blocs de can Garcia. Dintre d’aquesta maqueta compta amb 70 calaixos, que els visitants podran tafanejar descobrint dades de la història del pisos i records de la seva vida quotidiana: objectes, cançons, receptes, documents… Al voltant d’aquest element central comptarem amb un recull de fotografies dels pisos i el seu entorn ordenades cronològicament que acabaran amb un time-lapse de l’enderroc del darrer bloc obra del fotògraf David Fajula. En un altre àmbit diferents elements ens serviran per parlar de la vida a l’interior dels blocs acompanyats de dos documentals del fotògraf Sergi Cámara.

Informació

L’exposició es podrà veure del 30 de juny al 27 de novembre  de 2022.

L’entrada és gratuïta.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Calendari:

Del 30 de juny al 27 de novembre de 2022

Horari:

Estiu de l'1 de juliol al 15 de setembre: de dimarts a divendres d'11 a 14h i de 17 a 20h. Dissabtes, diumenges i festius de 10 a 14h. Hivern del 16 de setembre al 30 de juny: de dimarts a diumenge i festius de 10 a 14h.

Preu :

Entrada gratuïta