Inici  /  Novetats   /  Disponible el catàleg en línia de l’exposició “Sardanes a Manlleu. Una història de cultura i lleure”

CATÀLEG DE L’EXPOSICIÓ “SARDANES A MANLLEU. UNA HISTÒRIA DE CULTURA I LLEURE”

L’any 2019 vam presentar l’exposició “Sardanes a Manlleu. Una història de cultura i lleure”. L’exposició i les activitats relacionades es van fer amb motiu dels 90 anys de l’Agrupació Sardanista Manlleuenca i van formar part del programa Etnologia en Xarxa de l’Observatori del Patrimoni Etnològic i Immaterial de la Direcció General de Cultura Popular i Associacionisme Cultural del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya .

El catàleg, com l’exposició, proposa un viatge pels més de cent anys d’història de la sardana a Manlleu, des dels seus orígens a finals del s.XIX fins a l’actualitat. Les fotos més antigues provenen majoritàriament dels fons fotogràfics del Museu del Ter, de la Biblioteca, de l’Arxiu Valls i dels fons de l’Abans. Des de principis de segle, la sardana s’havia convertit en part imprescindible de qualsevol celebració exterior a la ciutat, i així ho recollien els incipients fotògrafs d’aquells moments. En el període més contemporani i per completar el recorregut per la història de la sardana a Manlleu a partir de la fotografia es va organitzar -amb l’Agrupació Sardanista Manlleuenca- el taller de fotografia històrica “Desvetllem la memòria de la sardana a Manlleu”. Al taller els participants portaven les seves fotografies, relacionades amb les sardanes, per documentar-les conjuntament entre tots els assistents. Es van arribar a digitalitzar 1302 fotografies, de les quals se’n van documentar 182 en 11 sessions. Aquestes fotografies que van acabar de nodrir l’exposició ara també es poden veure al catàleg.

El catàleg també reflecteix la intensa vinculació de les sardanes amb Manlleu. A més de l’Agrupació Sardanista Manlleuenca, vint colles, des de les Flors Camperoles, fins a les actuals colles Encís i 1714, han fet viure les sardanes a la ciutat i han portat el nom de Manlleu per tot Catalunya. També s’hi veu reflectida la gran producció de músics, autors de nombroses sardanes, i almenys set cobles o orquestres manlleuenques que han interpretat habitualment sardanes.

El 90è aniversari de l’Agrupació Sardanista Manlleuenca i l’exposició van ser també l’oportunitat per establir nous llaços amb el Museu de la Mediterrània de Torroella de Montgrí, un museu que desenvolupa una tasca important de documentació i divulgació de la història de la sardana. Entre d’altres, el museu compta amb el projecte “Fer de músic”, un treball de recuperació, preservació i divulgació, a través d’enregistraments de la memòria dels músics històrics vinculats al món de la sardana i les cobles orquestres de Catalunya. La col•laboració, que es va iniciar el 2019, ha servit per incorporar al projecte d’aquest any dos músics manlleuencs lligats al món de la cobla, Pep Poblet i Fina Dalmau. El primer és un músic de llarga trajectòria, que ha tocat en moltes de les principals orquestres del país i ha acompanyat també els cantants solistes més prestigiosos. Fina Dalmau, per la seva banda, va ser la primera dona que es va incorporar de forma estable en una cobla a Catalunya. Des de l’any 1975 va tocar el contrabaix i el tible a la Cobla Manlleuenca del mestre Lluís Ramírez, essent una pionera en un món fins aleshores exclusivament masculí. Al final del catàleg digital es troben els enllaços de les entrevistes del projecte “Fer de músic” d’aquests dos músics manlleuencs.

Al catàleg també es troben els enllaços d’altres documents que es van oferir en el marc de l’exposició: 13 sardanes relacionades amb Manlleu, escollides d’entre una gran varietat de repertori sardanístic manlleuenc per l’Imma Pujol, presidenta de l’Agrupació Sardanista Manlleuenca, i 10 fragments de vídeo de filmacions del fotògraf i activista cultural manlleuenc Carles Molist.