Inici  /  Noticies   /  Disponible al web el catàleg de l’exposició “NO SE’N PARLAVA”!

Disponible al web el catàleg de l’exposició “NO SE’N PARLAVA”!

Veure el catàleg

Entre l’11 de desembre de 2018 i el 26 de maig de 2019 el Museu del Ter va acollir l’exposició “No se’n parlava. Els represaliats i represaliades pel franquisme a Manlleu”. Un cop finalitzada l’exposició posem a la vostra disposició aquest catàleg digital que podeu consultar a la web o, si ho preferiu, descarregar-vos als vostres dispositius. Hi trobareu accessibles tots els textos, fotografies, documents i audiovisuals de l’exposició. Com a novetat, hi trobareu un capítol més aprofundit de contextualització històrica: “Guerra, derrota i repressió. El cas de Manlleu”, també a càrrec de les historiadores Imma Domènech i Assumpta Tort.
Aquesta exposició i el treball de recerca que la sustenta ha estat un reconeixement, que restava encara pendent col•lectivament als i les represaliades pel franquisme a Manlleu, víctimes d’una repressió organitzada sistemàticament amb la finalitat d’escarment, tot estenent la por, la paràlisi i la submissió dels vençuts, independentment de la veritat i la justícia. Aquesta feina de recuperació de la memòria ha estat especialment important perquè l’oblit forçat per la repressió i la por va mantenir en la foscor el destí de moltes persones. De fet, els familiars i descendents d’aquelles persones ens recorden el silenci al voltant d’aquesta realitat amagada.
El Museu del Ter va iniciar el projecte d’aquesta exposició amb motiu de l’aprovació per unanimitat al Parlament de Catalunya de la Llei 11/2017, del 4 de juliol, de reparació jurídica de víctimes del franquisme. En aplicació de la Llei l’Arxiu Nacional de Catalunya va publicar la “Llista de reparació jurídica de víctimes del franquisme (1938-1978)”. La publicació de la llista ha estat una fita que ha permès quantificar i dimensionar unes dades que en l’àmbit local eren conegudes només parcialment. En el cas de Manlleu va implicar descobrir que a gairebé 300 persones nascudes o residents a la població els hi van instruir procediments judicials militars durant la postguerra franquista, 199 de les quals eren residents a Manlleu. En aquestes persones es va centrar aquesta exposició. L’aprovació de la llei i la publicació de la llista van actuar com a catalitzador del projecte expositiu i de reparació històrica que es troba també implícit en l’esperit de la llei.
L’exposició ha rebut la visita de 1427 persones i per totes aquelles que us interessi i no l’heu pogut visitar posem a la vostra disposició aquest document.