Inici  /  Novetats   /  Exposició “Que comenci la festa! Cent anys fent ballar els gegants a Manlleu”

Exposició “Que comenci la festa! Cent anys fent ballar els gegants a Manlleu”

L’exposició parteix d’un treball de recerca previ que ha desvetllat nous documents fotogràfics i audiovisuals.

L’exposició s’inaugura el 14 d’abril a les 20h i es podrà veure al Museu del Ter fins a l’1 d’octubre de 2023.

Enguany Manlleu celebra el centenari dels seus gegants més antics, en Jordi i la Montserrat, amb tot un seguit d’actes durant el cap de setmana del 14 al 16 d’abril. El Museu del Ter, en col·laboració amb la Colla Gegantera i Grallera de Manlleu, s’afegeix a aquests actes de celebració amb una exposició que recorrerà aquests 100 anys d’història gegantera en el context festiu català. L’exposició parteix d’un projecte de recerca que ha permès recollir diversos materials documentals, fotogràfics i audiovisuals realitzat per l’antropòleg manlleuenc Pol Rifà, que ha estat el responsable també de comissariar l’exposició.

Els gegants a l’exposició

L’exposició, que compta amb la parella de gegants centenaris, en Jordi i la Montserrat, s’estructura a partir de tres grans blocs temàtics que contextualitzen el paper dels gegants durant tres períodes: el moment de la seva aparició, la seva utilització durant la franquisme i la seva recuperació popular després de la dictadura. Aquestes tres etapes donen constància dels diferents usos festius que han tingut els gegants. Inicialment, els gegants de Manlleu van aparèixer relacionats amb la festa patronal del carrer Vendrell i en particular amb la figura de Martí Molera, qui personalment en va impulsar la seva compra a Olot l’any 1923. Aquest primer període reflecteix la reminiscència religiosa i l’ús civil que tenien els gegants en el seu inici. Posteriorment, durant el franquisme s’intensificà el seu ús folklòric, fent que els gegants quedessin integrats en les celebracions franquistes i plenament desvinculats de la cultura popular catalana. No va ser fins després de la dictadura que es va produir la recuperació festiva i popular dels gegants. És en aquest context on es van consolidar les colles geganteres i les cercaviles lúdiques que han arribat fins a l’actualitat.

Un projecte de recerca històrica sobre els gegants

A banda d’aquest recorregut cronològic, en l’exposició també s’hi recullen algunes històries i anècdotes singulars, com per exemple la cessió dels gegants de Manlleu a Arsèguel o la seva participació en el Concurs Provincial de Gegants de Terrassa del 1950. Paral·lelament, l’exposició també ha servit per recuperar diversos materials històrics dels gegants, com és el cas de les composicions per cobla d’Antoni Font dels balls de gegants i nans de Manlleu, o diverses gravacions del fons audiovisual Carles Molist que també es podran trobar en la mostra.

L’exposició s’inaugura el divendres 14 a les 20h al Museu del Ter. Els gegants i capgrossos de Manlleu no s’hi incorporaran, però, fins a la setmana següent, ja que durant el cap de setmana de celebracions, del 14 al 16 d’abril, estaran participant dels actes del centenari. L’acte d’inauguració començarà amb el pregó del centenari a càrrec de Toni Mujal, constructor d’imatgeria festiva.

L’exposició és podrà visitar al Museu del Ter fins a l’1 d’octubre de 2023.

COMENTARIIS

• 4 setembre, 2023
    reply

Ana Mª

Bon dia, voliem saber si la exposició dels gegants és gratuïta.