Inici  /  Novetats   /  Exposició “Una caixa, un territori. 125 anys de la creació de Caixa Manlleu”

Exposició “Una caixa, un territori. 125 anys de la creació de Caixa Manlleu”

L’any 2021 s’han complert 125 anys de la creació de la que va ser una de les institucions més importants de la comarca d’Osona durant tot el segle XX: Caixa Manlleu. Per commemorar aquesta data el Museu del Ter i la Fundació Antiga Caixa Manlleu presenten aquesta exposició temporal que es podrà veure al museu de Manlleu des del 23 de desembre de 2021 fins l’1 de maig de 2022.

Caixa Manlleu fou una entitat d’estalvi arrelada al territori. L’any 1896, moment de creació de la nova caixa, Manlleu era una ciutat industrial, que havia vist multiplicar-se la seva població gràcies a les indústries que poblaven la vora del riu Ter i els nous tallers i empreses que donaven servei a aquesta indústria. Aquell any la ciutat acabava d’inaugurar orgullosa la gran plaça porxada que estructurava el creixement urbà en direcció al riu, on es trobava la riquesa industrial. Durant el segle XIX i el segle XX Manlleu va ser la capital industrial de la comarca i Caixa Manlleu el símbol d’aquesta puixança i lideratge empresarial. Va desaparèixer l’any 2010 integrada en el conglomerat de caixes Unnim (Manlleu, Sabadell i Terrassa), que acabaria absorbit pel
banc BBVA. Avui, 125 anys després de la seva creació i 11 de la desaparició, la flama de l’antiga caixa encara crema gràcies a la Fundació Antiga Caixa Manlleu i la seva obra social.

L’exposició planteja un recorregut cronològic per la història de la caixa i l’actual fundació que n’és hereva. Caixa Manlleu va néixer amb l’impuls de l’església i els industrials del territori que veien en les caixes i l’estalvi una manera de contribuir a l’apaivagament dels conflictes socials amb la millora de les condicions de vida de la classe obrera. Durant la primera meitat del segle XX la Caixa d’Estalvis de Manlleu es va consolidar sota la divisa de la promoció de l’estalvi i incorporada a la vida social i cultural de Manlleu, superant moments de crisi generalitzada com el de la Guerra Civil. La segona meitat del segle XX va estar marcada per l’expansió, primer a la comarca d’Osona, convertint-se en la Caixa d’Estalvis Comarcal de Manlleu, i desplegant una incipient xarxa d’oficines entre 1946 i 1960. Posteriorment aquest creixement va superar l’àmbit més proper i l’any 1996, quan la caixa celebrava el seu centenari ja comptava amb 86 oficines, que l’any 2008, any de la fallida de Lehman Brothers, s’havien convertit en 108. La crisi econòmica i financera va suposar l’anorreament del teixit històric de les caixes d’estalvi sota la direcció del Banc d’Espanya. La creació d’Unnim l’any 2010, que fusionava les caixes de Sabadell, Terrassa i Manlleu fou un intent finalment descartat pel Banc d’Espanya de conservar el teixit territorial d’aquestes tres caixes. L’any 2011, finalment, Unnim va desaparèixer absorbit pel BBVA, essent aquest el final definitiu de Caixa Manlleu. La mostra acaba en l’actualitat fent un repàs de la tasca i les línies de treball que desenvolupa la Fundació Antiga Caixa Manlleu, que és l’hereva de l’obra social de l’antiga caixa manlleuenca.
En paraules del President de la Fundació Antiga Caixa Manlleu, Miquel Torrents “Enguany fa 125 anys de la creació de Caixa Manlleu, i si, és veritat que ha desaparegut com a entitat financera, però ens ha deixat un llegat molt important, una obra social i rellevant que ens entossudim de mantenir i aprofitar per al bé de la comarca d’Osona i dels territoris on tenia presència”

El discurs cronològic s’il·lustra amb audiovisuals, documents, fotografies i objectes representatius de la història de Caixa Manlleu. Hi destaquen les col·leccions relacionades amb l’inici de la tecnificació del món financer des dels anys setanta i vuitanta. Amb motiu de l’exposició s’ha treballat també en la digitalització i documentació del fons fotogràfic històric de la caixa conservat per la Fundació Antiga Caixa Manlleu.