Inici  /  Noticies   /  II Jornades de Memòria Democràtica d’Osona. La transició, punt i seguit. Una societat en procés de canvi.

La jornada es farà el 14 de desembre al Museu del Ter i té com a objectiu obrir un espai de debat i reflexió, per contribuir en el coneixement de la Transició democràtica a la comarca d’Osona.

La Transició democràtica espanyola és una etapa no ben tancada del tot, perquè molts dels aspectes plantejats no van quedar ben resolts. La Transició és un punt i seguit en la nostra història. És un període intens de canvis, també de continuïtats, que marca profundament l’evolució de la nostra història contemporània.

En paraules de l’historiador Josep Fantana, la Transició va ser per alguns “un canvi total” i “una cosa meravellosa i afortunada” però ell pensava que “s’hi van cometre errors seriosos” (El Crític, 6-1-2016). Uns errors que han tingut conseqüències en la nostra història més recent.

La Transició va comportar l’eclosió dels moviments socials, culturals i polítics. Temps de reivindicacions. Etapa amb canvis econòmics i demogràfics. Anys de recuperació a Catalunya de les institucions democràtiques, ajuntaments i Generalitat. Implantació a Espanya d’un sistema democràtic qüestionat. Moments d’il·lusió i desencís.

Les II Jornada de Memòria Democràtica obre un espai de debat i reflexió, per contribuir en el coneixement de la Transició a la comarca d’Osona. Un període històric pròxim, que ja és moment de començar a estudiar amb més profunditat.

Amb aquest objectiu la jornada s’ha estructurat amb 4 blocs. Després de la benvinguda hi haurà una conferència per contextualitzar la temàtica i període a tractar durant la jornada, que anirà a càrrec del catedràtic d’història de la UB i president del CIDOB, Antoni Segura. El cos principal de la jornada es basarà en dues taules rodones. Al matí, després de la conferència inaugural, diferents professionals d’Osona parlaran de la seva experiència, sobretot a nivell professional, durant aquest període. En aquesta taula hi intervindran: Fina Autonell i Reixach, metgessa; Pere Girbau i Bover, empresari; Narcís Maymí i Coloreu, enginyer agrícola; Jaume Puigdecanet i Basco, advocat i Conxita Vernís i Borés, mestre. La taula serà moderada pel periodista Martí Castells i Casella.

A la tarda, 16h, hi haurà una altra taula rodona, en aquesta ocasió moderada pel també periodista Josep Comajoan i Colomé, que girarà entorn de l’activisme social. En aquesta taula hi prendran part: Jaume Ortiz i Gros, activista; Pep Freixa i Sala, objecció de consciencia; Toni Coromina i Pou, contracultura; Toni Bover i Tanyà, Comunicació audiovisual; Maica Bernal i Creus, Feminisme; Magda Bassas i Ardid, dinamització cultural i Enriqueta Anglada i d’Abadal, moviment coral.

Al migdia, entre les dues taules rodones, hi haurà una hora dedicada a la presentació de treballs de recerca relacionats amb la memòria històrica per part de joves investigadors de la comarca. Els alumnes que presentaran seran: Mariona Fontserè Andrés (INS Cirvianum de Torelló), David Jiménez Rivera (també de l’INS Cirvianum) i Gerard Serrat Panadero (INS Voltreganès, de Les Masies de Voltregà).

La jornada ha estat organitzada per l’Arxiu Comarcal d’Osona, el Patronat d’Estudis Osonencs, el Consell Comarcal d’Osona, la Universitat de Vic. Universitat Central de Catalunya, Òmnium Cultural d’Osona i el Museu del Ter. Es farà el divendres 14 de desembre a les 10 del matí al Museu del Ter.

La inscripció és gratuïta i es pot fer a través de la web del museu o bé al telèfon 93 851 51 76 o [email protected]

Programa:
10.00h: Acte d’obertura i presentació a càrrec d’Alfred Verdaguer, President d’Òmnium Cultural d’Osona.
10.10h: Conferència a càrrec del Dr. Antoni Segura, catedràtic d’Història Contemporània de la UB i president del CIDOB

11.00h: Pausa cafè

11.30h: Taula rodona ”Professionals en una societat en procés de canvi”
Fina Autonell i Reixach, metgessa