Inici  /  Noticies   /  III Jornades de Memòria Democràtica d’Osona: ” 80 anys de la fi de la Guerra Civil i els camins de l’exili”

PROGRAMA D’ACTIVITATS:
Dimecres, 20 de novembre de 2019. Museu de la Torneria de Torelló
10.15h Benvinguda i presentació
10.30h “Guerra i exili a Torelló”, conferència a càrrec de Gerard Verdaguer (Museu de la Torneria)
11.15h Presentació de l’audiovisual “Estruendo” produïts per Cosidor Digital 2.0, recull de testimonis sobre els bombardeigs de Torelló, a càrrec de Santi Molera, historiador
12.00h Pausa – cafè
12.15h “La fi de la història de la Guerra Civil a Osona”, conferència a càrrec de Josep Casanovas (UVic-UCC)
13.00h Espai dels joves investigadors. Presentació de treballs de recerca de batxillerat
14.00h Visita guiada a l’espai VITRI del Museu de la Torneria
Dimarts, 3 de desembre de 2019. Teatre Cirvianum de Torelló
09.00h Benvinguda
09.30h “La Retirada, camins de l’exili” conferència a càrrec d’Assumpta Montellà, historiadora i escriptora
10.30h Presentació de l’audiovisual “Una carta: la història de Ramon Mas Nuri”, a càrrec de Ferran Giol, l’autor .
11.00h Pausa
11.30h Projecció del documental “Catalunya màrtir”, de Laya Films (1938). Presentació a càrrec de Josep Casanovas (UVic – UCC)
12.15h Ruta dels espais de la Guerra a Torelló (amb reserva prèvia)
INSCRIPCIONS:
Arxiu Comarcal d’Osona
Telèfon: 670 544 312
Correu electrònic: [email protected]
El Museu de la Torneria i el Teatre Cirvianum acullen aquestes jornades els dies 20 de novembre i 3 de desembre. Les jornades estan adreçades a donar a conèixer els treballs de recerca dels estudiants de segon de batxillerat dels instituts d’Osona que tractin el tema escollit. Cada any es planteja una temàtica a l’entorn de la Guerra civil (1936-1939) i del franquisme o transició. Aquest any, coincidint amb els 80 anys de la fi de la guerra, s’ha escollit la temàtica del final de la guerra i l’exili. Diversos alumnes exposaran els seus treballs el dia 20 al Museu de la Torneria. El programa inclou la projecció de l’audiovisual “Estruendu” sobre els bombardejos a Torelló, produït per Cosidor Digital, a càrrec de Santi Molera; i també, les conferències de Josep Casanovas (UVIC-UCC) i Gerard Verdaguer (Museu de la Torneria), les presentacions dels treballs de recerca dels estudiants i una visita guiada a l’espai VITRI del Museu de la Torneria, empresa que va fabricar bales de fusell màuser durant la guerra. Els alumnes de l’IES Cirvianum de Torelló hi assistiran com a públic. L’acte està obert a persones interessades en la temàtica. El dia 3D es farà al Teatre Cirvianum atès que va dirigit a tots els instituts d’Osona. La historiadora i escriptora Assumpta Montellà ens parlarà de “La Retirada, camins de l’Exili”. L’estudiant Ferran Giol presentarà l’audiovisual “Una carta: la història de Ramon Mas Nuri”. Es projectarà el documental “Catalunya màrtir” de Laya films, presentat per Josep Casanovas. Finalment, els grups d’estudiants que s’hi inscriguin podran realitzar una ruta guiada pels espais de la Guerra a Torelló. Per participar a les jornades, instituts o persones interessades, cal fer inscripcions prèvies al web de l’Arxiu Comarcal d’Osona (veure programa) per a qualsevol dels actes. Vic i Manlleu, respectivament, varen ser les poblacions on se celebraren les anteriors edicions.