Inici  /  Noticies   /  Ja podeu consultar el catàleg digital de l’exposició “La fotografia de Cintet Rifà Anglada. Una mirada etnogràfica (1900-1930)”

En aquest enllaç podreu accedir al catàleg

L’any 2016 el Museu del Ter va presentar l’exposició “La fotografia de Cintet Rifà Anglada. Una mirada etnogràfica (1900-1930)”. L’exposició va generar molt interès i posteriorment va itinerar al Cercle de Sant Lluc de Barcelona, al Museu de la Torneria de Torelló i fins al 12 de desembre de 2018 a l’Ecomuseu-Farinera de Castelló d’Empúries. L’edició d’aquest catàleg en versió digital de l’exposició que
es va fer a Manlleu i que encara pot itinerar per més espais completa aquesta primera tasca de divulgació d’aquest fons fotogràfic.
L’exposició que va proposar el Museu del Ter sobre el fons fotogràfic de Cintet Rifà Anglada (Manlleu 1879-Barcelona 1938) és només una de les moltes exposicions possibles que poden emergir d’aquest fons extraordinari. Parlem de gairebé 3.000 fotografies, plaques de vidre, principalment estereoscòpiques, preses entre l’any 1900 i l’any 1930 aproximadament.
Amb aquesta exposició vam voler destacar el que considerem que és la característica més valuosa de la fotografia de Cintet Rifà, que hem denominat la mirada etnogràfica. Una mirada que Rifà projecta a la comarca d’Osona, i especialment a la vall del Ges, als peus del santuari de Bellmunt, on Cintet Rifà va recollir les formes de vida i treball en un entorn rural, al voltant de la casa familiar del Serrat de Nespla, adquirida pels Rifà l’any 1897.
Què significa l’expressió “mirada etnogràfica”? Cintet Rifà no era un etnògraf, no ens consten ni els coneixements ni la formació que ens permetria identificar-lo com a tal. A més, la seva aportació és exclusivament fotogràfica. No ens han arribat altres tipus d’escrits ni anotacions. Tot i això, en la seva fotografia, hi identifiquem la curiositat i la voluntat de descripció de formes de vida pròpies d’un etnògraf. No sabem si les percebia en extinció, però està ben clar que, com a membre d’una família benestant d’industrials de Manlleu amb residència a Barcelona, sí que les sentia com a molt diferents de les seves. Segurament exercien sobre ell una certa fascinació romàntica. En la seva obra també hi ha paisatge, és cert, però l’interès central de Cintet Rifà i la seva fotografia són les persones i el seu dia a dia.
A les sèries fotogràfiques que trobareu a continuació, preses preferentment durant les seves habituals estades a la casa familiar del Serrat, trobareu un exemple excel·lent d’aquesta mirada. Des de les tasques del cicle agrícola a les feines relacionades amb el bestiar, o el bosc, passant per les dones del món rural, que trobem magníficament representades en la seva fotografia. En aquesta mateixa casa, la família ha conservat aquest valuós fons fotogràfic, actualment dipositat a la Biblioteca de Catalunya i a l’abast ja
d’investigadors i documentalistes.