Inici  /  Noticies   /  El Museu del Ter serà la seu del tercer dia de les II Jornades Cerdà “La reinvenció de l’espai públic”

PROGRAMA DE LES JORNADES

Els propers 30 i 31 de gener (a la Facultat de Geografia i Història de la Universitat de Barcelona), i l’1 de febrer (al Museu del Ter, a Manlleu), es durà a terme la segona edició de les Jornades Cerdà. Aquest esdeveniment es presenta com un fòrum de reflexió i debat, des d’una perspectiva acadèmicament pluridisciplinària, sobre qüestions d’actualitat relacionades amb la ciutat i amb el territori en general. Les Jornades prenen com a referència i punt de partida la figura i el pensament d’Ildefons Cerdà, i en volen reivindicar el seu valor i la seva plena vigència tot donant-los el màxim ressò possible: tant en el pla acadèmic com en l’institucional, com en relació amb la ciutadania en general.
Aquesta segona edició adopta com a tema de referència l’enunciat La reinvenció de l’espai públic. Es pretén, amb aquest plantejament, entrar de ple en el debat que està tenint lloc a nivell d’opinió pública −a casa nostra i, en general, arreu del món− sobre l’espai públic, en un sentit ampli: el seu valor històric i actual; la seva raó de ser, com a fonament de l’urbanisme; la complexitat de la seva relació amb l’espai privat; la necessitat d’abordar-lo d’una manera creativa i pensant, sobretot, en els ciutadans, i en una perspectiva tant de present com de futur. Sobre aquesta base, el programa que s’ha dissenyat comprèn un ventall d’intervencions molt divers i variat: dues conferències plenàries, a càrrec de sengles experts internacionals sobre el tema, vuit ponències i tres taules rodones, a més d’un taller, un acte d’homenatge, dues sessions de camp i, fins i tot, un debat/diàleg al voltant d’una cantata de l’any 2009 que va ser dedicada a Cerdà, promoguda pel Col·legi d’Enginyers de Camins, i que fins al moment present ha romàs inèdita.
Les Jornades, d’una manera congruent amb la visió global i equitativa del territori característica del pensament de Cerdà (i més enllà del fet que el seu projecte fonamental es concretés a l’Eixample de Barcelona), s’han concebut de manera descentralitzada. Concretament amb un “centre d’acció”, el tercer dia (1 de febrer), que s’ha situat a Manlleu, una ciutat mitjana de l’interior de Catalunya en la qual es preveu continuar el debat i l’anàlisi iniciats a Barcelona però canviant d’escala i de context territorial. La tria d’un lloc (amb components tant urbans com rurals) de la comarca d’Osona no ha estat fruit de l’atzar: aquest va ser l’àmbit on va néixer i va viure Cerdà en la seva joventut, i on va desenvolupar alguns projectes rellevants com a enginyer de camins −i, d’una manera específica, en el camp de les infraestructures públiques.
Aquesta és la segona ocasió en què es porten a terme les Jornades Cerdà en el marc de la Universitat de Barcelona i comptant amb el suport de la institució. La primera es va materialitzar, en un format similar i amb l’enunciat de Cerdà: camins de futur, el maig de 2017. En aquella avinentesa, la segona ‘seu’ es va situar al Mas Cerdà de Centelles, casa pairal de l’il·lustre urbanista i lloc especialment simbòlic de la seva figura, en el marc del qual es portà a terme una de les sessions científiques de l’esdeveniment.
Com a iniciativa acadèmica, les Jornades responen a la voluntat de donar continuïtat al projecte general de recuperació i difusió, en sentit ampli, del llegat intel·lectual i científic d’Ildefons Cerdà. Un projecte que inicia el 1968 el Dr. Fabià Estapé, mitjançant la reedició dels tres volums de la Teoria General de la Urbanització, obra publicada originalment el 1867 i que tot just avui, com una bona part de l’obra escrita de Cerdà, comença a ser reconeguda internacionalment en la seva vàlua. La iniciativa del Dr. Estapé ha anat tenint continuïtat al llarg de les darreres cinc dècades, i avui podem dir que, a través de la publicació de llibres i la realització de diferents simposis i, sobretot exposicions, s’ha aconseguit consolidar del tot aquesta línia de plena recuperació de la memòria d’Ildefons Cerdà. Tot i això, l’esperit amb què es plantegen les Jornades Cerdà, més enllà del record i l’efemèride, és el d’afirmar als quatre vents l’originalitat, la potència i la versatilitat del seu pensament científic, com també la seva manera rigorosa i sistemàtica i, alhora, flexible i imaginativa, d’abordar els problemes de la ciutat i del territori en general: unes qualitats que fan que el llegat de Cerdà sigui plenament vigent a dia d’avui, i reivindicable en múltiples sentits i més enllà de qualsevol frontera disciplinar o geogràfica.

L’assistència a les jornades és gratuïta i no cal inscripció prèvia. La seu dels dos primer dies és l’Aula Magna de la Facultat de Geografia i Història de la Universitat de Barcelona i el tercer dia serà al Museu del Ter a Manlleu.