Inici  /  Noticies   /  “L’art de la paciència. La pesca fluvial a la conca mitjana del riu Ter”, nova publicació digital

CLIQUEU AQUÍ PER VEURE LA PUBLICACIÓ

Les historiadores rodenques Irene Llop Jordana i Núria Sadurní Puigbó són les autores d’aquest treball sobre una temàtica inèdita i singular: la pesca fluvial a les poblacions del Ter mitjà a la comarca d’Osona, especialment a l’entorn de Roda de Ter, Manlleu i Torelló. Es tracta d’un treball de recerca realitzat l’any 2012 gràcies a un ajut per a la recerca etnològica de la Direcció General de Cultura Popular que restava inèdit. Les dues autores l’han actualitzat i revisat amb motiu d’aquesta publicació digital. L’edició alternativa en format digital és un aposta del Museu del Ter per donar a conèixer el resultat de treballs de recerca com aquest, impulsats des del museu o d’interès pel territori, que d’altra manera restarien inèdits. Aquesta línia de treball es va estrenar amb la publicació del treball “El ball del ciri de Manlleu. Quan els Tonis dansen”, presentat el 21 de març de 2021. “L’art de la paciència” és la segona publicació d’aquesta nova línia que hem batejat amb el concepte e-MUSEUdelTER.

Aquest nou volum digital aprofundeix en una activitat històrica molt estesa per tota la comarca d’Osona, en el passat i també en el present, com a activitat de subsistència en alguns moments de la història o com a activitat esportiva i de lleure organitzada per associacions ja centenàries. El llibre presenta un recull de les espècies, autòctones o introduïdes al llarg del segle XX, pescades a les vores del Ter; les tècniques de pesca practicades, les legals i les perseguides per la llei i per les mateixes societats de pescadors; els llocs de pesca tradicionalment coneguts i transmesos entre diferents generacions de pescadors; les festes, concursos i tradicions associades al moviment associatiu. Fa també un breu repàs de la història de les principals societats de pescadors de la comarca d’Osona, especialment les de Roda de Ter i Manlleu. Tot plegat en un volum àmpliament il·lustrat amb 170 fotografies i documents gràcies a un gran treball de recopil·lació de fotografia històrica en el que cal destacar el suport de la gent de l’Arxiu de Memòria Històrica de Roda de Ter.

Aquesta publicació forma part del programa “Etnologia en Xarxa” de l’Observatori del Patrimoni Etnològic i Immaterial de la Direcció General de Cultura Popular i Associacionisme Cultural del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

Clicant aquí podreu veure al nostre canal de Youtube l’acte de presentació de la publicació que es va fer el passat 1 de juliol.