Inici  /  Noticies   /  El mestre Ot Ferrer a l’exposició “L’escola, llum de llibertat!”

El mestre Ot Ferrer a l’exposició “L’escola, llum de llibertat!”

«L’escola, llum de llibertat!», la reforma de l’ensenyament a la Segona República en una exposició compartida per 17 museus de la Xarxa de Museus Locals de la Diputació de Barcelona. El Museu del Ter hi presenta “El mestre Ot Ferrer, una trajectòria educativa estroncada per la repressió”

Com una aportació més a la recuperació de la memòria històrica, l’exposició «L’escola, llum de llibertat!», de la Diputació de Barcelona, vol destacar la importància dels museus com a dipositaris d’un llegat històric que ens és comú.

La proposta s’emmarca en el projecte Memòria en Xarxa i està organitzada per l’Oficina de Patrimoni Cultural amb la col·laboració del Museu d’Història de Cerdanyola i el Programa de Memòria Democràtica de la Diputació de Barcelona.  Es traca d’una exposició repartida en 17 museus de la demarcació de Barcelona, que entre gener i desembre de 2023 presentaran una selecció d’objectes i documentació provinent de les seves col·leccions i dels arxius municipals, relacionats amb diferents àmbits sobre el paper de l’educació durant el període de la Segona República.

La mostra revisa el desplegament de l’ambiciós pla d’ensenyament de la República, considerat un dels més progressistes i innovadors de l’època, que tenia per objectiu la creació d’una escola pública, unificada, laica, obligatòria, mixta i fonamentada en els valors de la solidaritat.

Exposició presencial i virtual

Cada museu participant a la mostra presenta un espai propi singular que es podrà visitar de forma presencial en unes dates determinades i que estarà complementat a través del web https://www.diba.cat/web/exposicions/escola-llum-llibertat amb el detall sobre els materials exposats i tota la documentació recollida en el conjunt de la mostra.

El conjunt de la mostra treu a la llum nombrosos documents i objectes conservats als museus i arxius municipals, entre els quals pupitres, mapes, llibres, enciclopèdies, revistes, butlletins i llibretes escolars; així com, fotografies i plànols d’escoles, fotografies de mestres i grups escolars, expedients sobre la situació escolar dels municipis, nomenaments de docents, certificats d’arquitectes municipals, diplomes i catàlegs de mobiliari.

La mostra es desplega a partir d’aquest mes de gener en els primers quatre museus de la Xarxa de Museus Locals de la Diputació de Barcelona que l’acullen: el Museu i Poblat ibèric de Ca n’Oliver de Cerdanyola, el Museu Municipal de Montcada i Reixac, el Centre d’Interpretació del patrimoni Molí d’en Rata de Ripollet i el Museu del Ter a Manlleu. I posteriorment fins al mes de desembre abastarà el total de 17 equipaments participants en el projecte.

Museus participants

Els 17 museus que participen en l’exposició compartida són: Centre d’Interpretació i Jaciment el Camp de les Lloses (Tona), Centre d’Interpretació del Patrimoni Molí d’en Rata (Ripollet), Museu Abelló (Mollet del Vallès), Museu d’Arenys de Mar, Museu Arqueològic de L’Esquerda (Roda de Ter), Museus d’Esplugues de Llobregat, Museu d’Història de Cerdanyola – Museu de Ca n’Oliver (Cerdanyola), Museu d’Història de la Immigració – Arxiu Municipal de Sant Adrià de Besòs “Isabel Rojas Castroverde”, Museu d’Història de Sabadell, Museu de l’Hospitalet, Museu de Manresa, Museu Municipal de Calella – Arxiu Històric Municipal de Calella, Museu Municipal de Montcada i Reixac, Museu de Nàutica del Masnou, Museu de Sant Boi de Llobregat – Arxiu Històric Municipal de Sant Boi de Llobregat, Museu del Ter (Manlleu) i Museu Torre Balldovina (Santa Coloma de Gramenet).

El mestre Ot Ferrer, una trajectòria educativa estroncada per la repressió

El Museu del Ter treballa en la recuperació de la memòria històrica, i en aquest cas i aprofitant la iniciativa del projecte “memòria en Xarxa” presenta l’exposició “El mestre Ot Ferrer, una trajectòria educativa estroncada per la repressió”. A finals de l’any 2018 el Museu del Ter inaugurava “No se’n parlava. Represaliats i represaliades pel franquisme a Manlleu”. Una exposició que es va poder visitar durant mig any i que gràcies al treball de recerca de les historiadores Assumpta Tort i Imma Domènech repassava la repressió que van patir molts manlleuencs i manlleuenques. Un d’aquests, el mestre Ot Ferrer, de qui recuperem la seva història en el marc de l’exposició col·lectiva “L’escola, llum de llibertat!”. L’exposició, situada a l’entrada del Museu del Ter es podrà visitar des del 24 de gener al 19 de març de 2023.

Catàleg de l’exposició “No se’n parlava”