Home  /  Novetats   /  PRESENTACIÓ DEL DESPLEGAMENT DEL MUSEU DEL TER COM A “MUSEU DE SUPORT TERRITORIAL”

Dijous 10 de febrer, el Departament de Cultura presenta el desplegament del programa Museu de Suport Territorial del Museu del Ter de Manlleu. L’entrada del museu en el programa es va presentar el novembre del 2020 en format virtual a causa de les circumstàncies sanitàries. Aquesta nova presentació del programa, en format presencial, ens permetrà avançar en com s’està desenvolupant el desplegament del programa.

El Museu del Ter és una institució amb una important vocació territorial. Tot i que va néixer com una iniciativa de l’Ajuntament Manlleu, des dels seus orígens les seves activitats de valorització i divulgació del patrimoni s’han desenvolupat, en primer lloc, més enllà de l’edifici que acull el museu, l’antiga filatura de can Sanglas, i sobretot, més enllà del terme municipal de Manlleu.

Gràcies a la consolidació d’una infraestructura i un equip de treball sòlids, al llarg dels anys el Museu del Ter ha desplegat una intensa activitat en el territori, en l’assessorament d’altres institucions i en el desenvolupament de serveis i activitats que d’altra manera no s’haurien pogut executar. Aquesta dimensió territorial s’ha reflectit també en la vocació de treball en xarxa del Museu del Ter. Des de la seva creació, forma part del sistema del Museu de la Ciència i de la Tècnica, i ha participat i participa en experiències de treball en xarxa, tant dels nostres àmbits temàtics com del nostre entorn territorial. El Museu del Ter forma part també de la Xarxa de Museus de Ciències Naturals, de l’Observatori del Patrimoni Etnològic i Immaterial i de la Xarxa de Museus Locals de la Diputació de Barcelona.

D’ençà la incorporació al programa el Museu del Ter ha centrat la seva activitat principalment a la comarca d’Osona, amb col•laboracions puntuals amb municipis de l’entorn. Són 37 equipaments patrimonials bàsics al territori (museus no registrats, centres d’interpretació, jaciments, cases-museu, monuments, etc…) amb els que el Museu del Ter ha establert col•laboracions.

Amb la perspectiva obtinguda en aquests darrers mesos de diagnosi i posada en funcionament d’algunes iniciatives de Museu de Suport Territorial – Museu del Ter, s’han pogut copsar algunes de les fortaleses i oportunitats que permeten impulsar positivament els elements patrimonials, així com compartir les principals demandes i coordinar accions per la seva dinamització o millora.

L’acte tindrà lloc el dijous 10 de febrer a 2/4 de 6 de la tarda a l’auditori Roca del Museu del Ter i comptarà amb la presència de la directora general de la Direcció General del Patrimoni Cultural, la Sra. Elsa Ibar, la cap de Servei de Museus i Protecció de Béns Mobles, la Sra. Magda Gassó i la regidora de cultura de l’ajuntament de Manlleu, la Sra. Eva Font.
Participarà a l’acte la directora del Camp de les Lloses, la Sra. Imma Mestres, el director del Museu del Ter, el Sr. Carles Garcia i el coordinador del Museu de Suport Territorial – Museu del Ter, el Sr. Jordi Grané per explicar les principals línies d’acció i treball que ja s’han iniciat com a Museu de Suport Territorial i presentar les principals accions previstes dins el projecte.
El programa Museu de Suport Territorial

El programa de Museu de Suport Territorial previst al Pla de Museus 2030 integra aquells museus acreditats que presten un programa de serveis de suport a equipaments patrimonials bàsics i béns culturals existents en un àmbit territorial. Poden esdevenir Museu de Suport Territorial els museus acreditats amb voluntat de prestar les funcions de suport a d’altres equipaments, i amb una trajectòria que avali la seva capacitat.

Actualment a Catalunya hi ha sis projectes de Museu de Suport Territorial que han elaborat cadascun un projecte adaptat a les característiques pròpies dels respectius territoris, aplicant una metodologia consensuada amb la Direcció General del Patrimoni Cultural. Els altres cinc museus que també desenvolupen el projecte de Museu de Suport Territorial són l’Ecomuseu de les Valls d’Àneu, el Museu de les Terres de l’Ebre, el Museu Etnològic del Montseny – La Gabella, el Museu de la Noguera i el Museu de la Mediterrània.

La presentació es farà el proper dijous 10 de febrer a les 17:30h al Museu del Ter.