Inici  /  Noticies   /  Nou documental “Las chicas de la Saphil”

Nou documental “Las chicas de la Saphil”

CLIQUEU AQUÍ PER VEURE EL VÍDEO

En el marc de l’11a Mostra Internacional de Cinema Etnogràfic de Catalunya es va presentar, divendres 26 de novembre al Teatre Cinema Comtal de Ripoll, el documental “Las chicas de la Saphil”. El projecte, és fruit d’una col·laboració entre el Museu del Ter i el Museu Etnogràfic de Ripoll, amb la col·laboració de la Direcció General de Cultura Popular i Associacionisme Cultural de la Generalitat de Catalunya en el marc de l’Observatori del Patrimoni Etnològic i immaterial.

A la comarca del Ripollès, a mitjans del segle XIX, s’hi van instal·lar una quinzena de colònies. Una d’elles, és la colònia de Santa Maria, coneguda com el Roig. Aquesta colònia l’any 1920 va ser adquirida per la “Societat Anónima de Peinaje e Hilatura de Lana” SAPHIL, amb seu a Terrassa. La fàbrica de Ripoll es va dedicar a produir fil de llana i SAPHIL la va gestionar fins a finals dels anys noranta.

Durant els anys seixanta l’empresa va necessitar nova mà d’obra. Aquest va ser l’origen, l’any 1963, del projecte anomenat “Centro experimental de enseñanza media de la empresa Saphil” a Ripoll. El projecte tenia com a objectiu atreure treballadores entre noies de 14 i 15 anys oferint a les noes i les seves famílies compatibilitzar el treball amb la seva formació acadèmica (BUP, COU o cursos de formació professional). La majoria provenien de Lleó, Castella i altres zones del nord d’Espanya. Al llarg dels seus vint-i-tres anys d’existència, fins a l’any 1986, van passar per la reidència més de 900 noies.

Treball de memòria

EL documental és el fruit d’un treball de recuperació de la memòria que es va iniciar l’any 2020, però que quedà interromput per la pandèmia i es reprengué a principis de 2021. Durant aquest temps s’ha realitzat al Museu Etnogràfic de Ripoll amb un grup de les protagonistes de la història el taller de fotografia històrica “Desvetllem la memòria”, coordinat pel Museu del Ter. Al llarg de vàries setmanes les protagonistes, moltes de les que no van tornar als seus llocs d’origen i van continuar la seva vida a Ripoll, van aportar imatges i el testimoni de la seva experiència. La documentació i la digitalització d’aquestes fotografies conformen ara un fons documental que custodien els dos museus.
El treball de recerca i documentació ha estat realitzat per la historiadora Maria Aguilà. Ella és l’autora del guió del documental, que ha estat realitzat per Xef Vila. En ell el pes del relat recau sobre les mateixes protagonistes, que expliquen, en primera persona, com van viure aquesta experiència tan singular amb una forta petjada al Ripollès.

11a Mostra Internacional de Cinema Etnogràfic

El documental es va presentar a Ripoll en el marc de la 11a mostra de cinema etnogràfic, organitzada per l’Observatori del Patrimoni Etnològic i Immaterial, de la Direcció General de Cultura Popular i Associacionisme Cultural de la Generalitat de Catalunya, en col·laboració en diverses entitats, entre aquestes el Museu del Ter. La Mostra té caràcter multiseu i combina filmacions amateurs antigues amb documentals i pel·lícules de ficció actuals, sempre amb el denominador comú de ser, d’una manera o altra, testimonis de formes de vida que es donen en la nostra societat. Alhora, la mostra també pretén il·lustrar com en les últimes dècades l’audiovisual ha penetrat en l’etnografia i vol posar de relleu com la recerca etnològica s’ha servit de l’audiovisual per documentar i explicar allò que ha investigat.

En l’edició d’enguany, la temàtica seleccionada és “La mirada de gènere” i és que la història l’expliquen els vencedors, i la societat els homes. Aquestes han estat dues màximes aplicables fins fa ben poc a les ciències socials i a tots els mitjans de comunicació o interpretació. Per sort, però sobretot gràcies a l’esforç de moltes dones implicades, aquest panorama va canviant a poc a poc. També passa al cinema etnogràfic, on cada cop més s’escolten les veus de les dones, els seus testimonis, i on progressivament va guanyant terreny una nova mirada que supera el paradigma patriarcal.

Cliqueu aquí per veure el vídeo.