Inici  /  Noticies   /  PRESENTACIÓ DEL PROJECTE CUSTÒDIA I RESTAURACIÓ RIBERES DEL TER: RESUM D’ACTUACIONS EFECTUADES ELS ANYS 2009-2012

Aquest projecte parteix d’un acord marc de custòdia fluvial signat el 2 de març de l’any 2009 entre els ajuntaments de Manlleu, les Masies de Voltregà i Torelló i el Museu del Ter.

El projecte “Riberes del Ter” (www.museudelter.cat/riberesdelter) consisteix en el desenvolupament d’acords i actuacions de custòdia i restauració fluvial amb propietaris i gestors (públics i privats) a la conca del riu Ter, preferentment a les seves parts mitjana i alta.

L’objectiu de la custòdia fluvial és generar la responsabilitat dels usuaris i propietaris vinculats a rius i zones humides, però també de les administracions competents. Es fa establint acords o convenis de gestió, concessions i autoritzacions per a la conservació o per contractes de serveis, entre d’altres. Són exemples d’actuacions de custòdia fluvial la gestió i la restauració d’espais, les adopcions de riu, la promoció d’àrees protegides i la promoció de tècniques de pesca sostenible. També comporta fer seguiments i estudis de recerca, per avaluar el resultat d’actuacions efectuades i corregir, si s’escau, les futures.

Els anys 2009-2012 aquest projecte ha portat resultats molt positius, tant pel que fa a superfície sota custòdia (un total de 61,26 ha) com al gruix de les activitats desenvolupades, finançament obtingut i aliances assolides. Ja treballa a 20 km de riu i ha actuat en un total d’11 espais riberencs diferents. A banda de l’acord marc signat l’any 2009 amb els ajuntaments de Torelló, les Masies de Voltregà i Manlleu, que ja suposa directament la custòdia de tots els seus espais fluvials de propietat municipal, s’han signat un total de 4 acords de custòdia més amb propietaris privats. S’han tallat més de 5.000 arbres d’espècies invasivesi s’han plantat, per ara, 7.100 esqueixos i plançons d’espècies autòctones. Establint una rampa de fons a la llera del riu, s’han reactivat els braços inactius de l’illa de les Gambires (riu Ter a Torelló). S’han promogut dos projectes de dispositius de pas per a peixos en rescloses, un ja executat: la rampa per a peixos de la resclosa de la Teula (riu Ter a Manlleu). S’hi han portat a terme projectes de seguiment i recerca en relació a l’evolució de l’estat ecològic i la biodiversitat, en part associats al projecte Interreg IVB SUDOE “Ricover” (2009-2011), desenvolupat conjuntament amb el Centre Tecnològic Forestal de Catalunya. S’ha creat una xarxa de voluntariat ambiental associada al projecte “Riberes del Ter”. S’han organitzat nombroses visites guiades i tallers, editat desplegables, elaborat articles de premsa, vídeos, documentals de televisió, etc.

Paral·lelament, han sorgit nous ajuntaments interessants a afegir-s’hi, considerant que treballant plegats es pot fer més força a la recerca de finançament i aliances per a la custòdia i restauració dels rius i rieres. És el cas dels Ajuntaments de Sant Vicenç de Torelló i Vic, que s’incorporen al moment actual a la signatura d’aquest conveni, amb un compromís per a 10 anys, renovable.

Tots cinc ajuntaments implicats ja treballen i/o participen en projectes i actuacions de custòdia i restauració fluvial als seus municipis i, en aquest sentit, ja col·laboren des de fa temps ençà amb el Museu del Ter.

Aquest acte ha suposat el reafirmament del compromís amb la custòdia i la restauració dels cursos fluvials de la conca del riu Ter mitjançant el projecte “Riberes del Ter” per part del Museu del Ter i els ajuntaments de Torelló, les Masies de Voltregà i Manlleu (Osona), i la incorporació de dos més: Sant Vicenç de Torelló i Vic.