Inici  /  Noticies   /  “Visca la República! La República, nous aires per a les dones”

“Visca la República! La República, nous aires per a les dones”

Amb motiu dels 90 anys de la proclamació de la II República la Diputació de Barcelona ha organitzat l’exposició “Visca la República!”. La mostra forma part de l’activitat “Memòria en Xarxa” de la Xarxa de Museus Locals de la Diputació de Barcelona, una exposició dispersa en el territori articulada a l’entorn d’un fet històric que assenyala els museus com a dipositaris de la seva memòria material i com a transmissors d’un llegat cultural comú.

Visca la República! proposa una exposició dispersa en 25 museus de la demarcació de Barcelona, a partir d’una selecció d’objectes provinents de les seves col·leccions relacionats amb diferents episodis del període que s’inicia el 14 d’abril de 1931 amb la proclamació de la Segona República.

A través de diversos objectes i documentació, la mostra recull l’ambient de l’època en què l’entusiasme i la il·lusió de les classes populars, partits republicans i d’esquerres, del moviment obrer i de les forces sindicals contrasta amb la por i la recança d’una part de les classes dirigents i benestants fins al moment alienades amb el poder polític.

Les diferents instal·lacions que es poden veure pel territori se centren en exemples de la nova governança que vol portar a la pràctica la utopia de la igualtat d’oportunitats de tradició republicana (llibertat, igualtat i fraternitat), fonamentada en l’ensenyament i l’extensió de la instrucció popular, laica i lliurepensadora. Al Museu del Ter la mostra se centra en les iniciatives que permetien a les dones albirar unes millors condicions laborals. Entre d’altres iniciatives des de l’any 1931 es va reconèixer el dret de vot a les dones, es van instaurar l’assegurança obligatòria de maternitat i els descans obligatori postpart de sis setmanes remunerades. “Visca la República! La República, nous aires per a les dones” es pot veure a l’entrada del Museu i l’acompanyen dues reproduccions de cartells sobre l’Assegurança Obligatòria de Maternitat de l’any 1931 provinents de l’Arxiu Municipal de Torelló.

El recorregut que es proposa és transversal en l’espai i el temps, es pot veure simultàniament a diferents municipis des del mes d’abril de 2021 fins el gener de 2022 i de manera conjunta en aquest web . Al Museu del Ter es podrà veure fins a finals d’estiu.