Home  /  Novetats   /  EL MUSEU DEL TER S’INCORPORA AL PROGRAMA DE “MUSEUS DE SUPORT TERRITORIAL” DE LA DIRECCIÓ GENERAL DEL PATRIMONI CULTURAL

El passat 26 de novembre es va fer la presentació, per mitjans digitals donada la situació sanitària, de l’entrada del Museu del Ter en el programa de “Museus de Suport Territorial” de la Direcció General del Patrimoni Cultural del Departament de Cultura. Van participar en la presentació Àlex Garrido i Serra, Alcalde de Manlleu, Magda Gassó i Hoja, cap del Servei de Museus i Protecció de Béns Mobles, Carles Padrós, coordinador de les xarxes de museus i de Museus de Suport Territorial, i Carles García Hermosilla, director del Museu del Ter.

El Museu del Ter és una institució amb una important vocació territorial. Tot i que va néixer com una iniciativa de l’Ajuntament Manlleu, des dels seus orígens les seves activitats de valorització i divulgació del patrimoni s’han desenvolupat, en primer lloc, més enllà de l’edifici que acull el museu, l’antiga filatura de can Sanglas, i sobretot, més enllà del terme municipal de Manlleu. Al Museu del Ter ens agrada explicar que el patrimoni que dota de sentit a la nostra existència va més enllà del patrimoni que podem acollir entre les parets de can Sanglas.

Gràcies a la consolidació d’una infraestructura i un equip de treball sòlids, al llarg dels anys el Museu del Ter ha desplegat una intensa activitat en el territori, en l’assessorament d’altres institucions i en el desenvolupament de serveis i activitats que d’altra manera no s’haurien pogut executar. Aquesta dimensió territorial s’ha reflectit també en la vocació de treball en xarxa del Museu del Ter. Des de la seva creació, forma part del sistema del Museu de la Ciència i de la Tècnica, i ha participat i participa en experiències de treball en xarxa, tant dels nostres àmbits temàtics com del nostre entorn territorial.

Amb la presentació del nou Pla de Museus “Museus 2030. Pla de Museus de Catalunya”, com a nou pla estratègic elaborat i aprovat pel Govern de la Generalitat de Catalunya apareix la nova figura de Museu de Suport Territorial “per articular i ordenar l’acció d’uns museus que presten serveis de caràcter estable a d’altres equipaments patrimonials i gestionen bens culturals d’un territori, a més de les seves col·leccions.”

L’àmbit territorial que abastarà el Museu del Ter com a membre d’aquest programa és principalment el de la comarca d’Osona, sense negligir altres possibles col·laboracions puntuals amb municipis de l’entorn. En el procés de redacció del projecte s’han identificat 39 equipaments patrimonials bàsics al territori (museus no registrats, centres d’interpretació, jaciments, cases-museu, monuments, etc…) amb els que potencialment el Museu del Ter pot establir col·laboracions. També s’ha fet una anàlisi de les necessitats funcionals d’aquests equipaments patrimonials, a partir de les quals es definiran les línies de treball prioritàries dels propers anys (veure document adjunt).

En el marc d’aquest programa, dotat per la Direcció General de Patrimoni, el Museu del Ter podrà assessorar en la planificació i desenvolupament de projectes d’aquests equipaments patrimonials bàsics, així com coordinar projectes i accions conjuntes. La funció del museu de suport territorial s’ha de desenvolupar amb demanda volguda i explícita dels titulars i gestors dels equipaments, i no ha de substituir les funcions pròpies dels centres ni ha de significar una prestació directa de serveis. S’ha d’entendre més com un acompanyament o treball en comú.

En el conjunt de Catalunya participen del programa de “Museus de Suport Territorial” cinc equipaments més: l’Ecomuseu de les Valls d’Àneu, el Museu de la Mediterrània, el Museu Comarcal de la Noguera, el Museu Etnològic del Montseny i el Museu de les Terres de l’Ebre.