Inici  /  Noticies   /  EL MUSEU INDUSTRIAL DEL TER REP EN DOS ANYS EL SEU SEGON PREMI BONAPLATA

EL MUSEU INDUSTRIAL DEL TER REP EN DOS ANYS EL SEU SEGON PREMI BONAPLATA

El jurat del Premi Bonaplata atorgat per l’Associació del Museu de la Ciència i de la Tècnica i d’Arqueologia Industrial de Catalunya va valorar la sensibilitat d’El 9 Nou i el Museu Industrial del Ter de Manlleu per donar importància i relleu a l’any que commemora els 150 anys de colònies industrials a Catalunya, publicant entre l’abril i el juliol del 2005 un conjunt d’articles sobre colònies industrials d’Osona i el Ripollès. També es valora el treball de recerca i de divulgació, que ha assolit una important difusió del patrimoni industrial i humà, dels periodistes Arola Cumeras i Jordi Vilarrodà i especialment de l’historiador del Museu Industrial del Ter Emili Bayón pel seu interés a donar a conèixer les colònies industrials incloses les més desconegudes.

Al llarg de disset setmanes, s’han tractat algunes de les colònies més significatives de la conca del Ter al seu pas per les comarques del Ripollès i Osona, àrea de difusió del setmanari. Així, s’han dedicat articles a colònies primitives com la de Malars a Gurb a les colònies muntanyenques dels Llaudet a Sant Joan de les Abadesses, i Recolons a Ribes de Freser; al gruix de colònies industrials del Ter mitjà a Osona, com Bebié, Borgonyà, Vila-Seca, Ymbert, la Coromina, Salou i Còdol-Dret. Els autors no han volgut obviar tampoc casos excepcionals com la colònia metal·lúrgica Lacambra, a les Masies de Voltregà, o la colònia minera d’Ogassa, a l’Alt Ter. I tampoc no han oblidat la singularitat d’algunes grans fàbriques de riu en què han conviscut dos models de colònia a mig camí entre la fàbrica urbana i la colònia desenvolupada. Casos com can Guixà, a Sant Quirze de Besora; Espona, a Sant Juan de les Abadesses, o la Blava (Tecla Sala), a Roda de Ter.

Aquest és el segon Premi Bonaplata que rep el Museu Industrial del Ter, després que l’any passat l’Associació del Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya atorgués al Museu Industrial del Ter el Premi Bonaplata en la seva categoria de restauració de béns mobles.