Inici  /  Noticies   /  Exposició compartida «I tu? Què has fet per la victòria?»

Exposició compartida «I tu? Què has fet per la victòria?»

La memòria de la rereguarda de la Guerra Civil en una petita exposició compartida per 19 museus locals.
El Museu del Ter hi presenta “La indústria de guerra a Manlleu”

La mobilització a Catalunya per fer front al cop d’estat del 1936 és el tema central de l’exposició «I tu? Què has fet per la victòria?» de la Diputació de Barcelona que arrenca el 12 de març per fer-se present en 19 equipaments de la Xarxa de Museus Locals fins a finals d’any.

Aquesta mostra compartida s’emmarca en el projecte Memòria en Xarxa, dedicat als museus locals com a dipositaris del patrimoni memorial i que fins a la data ha presentat tres exposicions: amb motiu del 80è aniversari de la fi de la Guerra Civil (2019), dels 90 anys de la proclamació de la Segona República (2021) i a la reforma de l’ensenyament promoguda per la Segona República (2023).

En aquesta ocasió, els 19 equipaments participants presentaran, entre els mesos de març i desembre de 2024, una selecció de documents, fotografies i objectes relacionats amb l’esforç de guerra de la rereguarda durant el conflicte del 1936-39, provinents de les seves col·leccions i dels arxius municipals.

L’exposició, que està organitzada per l’Àrea de Cultura de la Diputació de Barcelona juntament amb el Museu d’Història de Cerdanyola-Ca n’Oliver, s’estructura en tres àmbits: la creació de xarxes assistencials per acollir persones ferides i refugiades, la transformació de fàbriques per produir material bèl·lic i les col·lectivitzacions de la producció agrària.

19 municipis participants

L’estrena serà dimarts, 12 de març, al Museu d’Història de la Immigració de Sant Adrià – Arxiu Municipal de Sant Adrià Isabel Rojas Castroverde i també al Museu de l’Hospitalet – L’Harmonia.
A partir d’aquí, també es podrà veure al Centre de Documentació i Museu Tèxtil de Terrassa; al Museu Palau Mercader de Cornellà de Llobregat i al Museu del Ter a Manlleu.

L’exposició s’anirà desplegant al llarg dels mesos amb la incorporació progressiva, entre març i octubre, dels diferents museus locals i arxius municipals que hi participen. A l’abril s’hi afegiran el Prat de Llobregat, Calella, Tona, el Masnou, Roda de Ter, Vilassar de Dalt i Cerdanyola del Vallès; al maig serà el torn de Ripollet i Sabadell; al juny s’hi sumaran Arenys de Mar, Mataró i Manresa; a l’agost s’hi incorporarà Castellbisbal; i per acabar, a l’octubre, la mostra arribarà a Santa Coloma Gramenet.

Exposició presencial i virtual

Cada museu participant presenta un espai propi singular que es pot visitar de forma presencial en unes dates determinades i que es complementa a través del web https://www.diba.cat/web/exposicions/-/i-tu-que-has-fet-per-la-victoria amb el detall sobre els materials exposats i tota la documentació recollida en el conjunt de la mostra.

La indústria de guerra a Manlleu. L’exposició del Museu del Ter

El Museu del Ter treballa en la recuperació de la memòria històrica, i en aquest cas i aprofitant la iniciativa del projecte “memòria en xarxa” presenta l’exposició: “La indústria de guerra a Manlleu”. De la mà de les historiadores Imma Domènech i Assumpta Tort, amb les qui ja hem compartit projectes anteriors similars, ens endinsem en la indústria de guerra a Manlleu i molt especialment amb la fàbrica de Can Serra, empresa manlleuenca més rellevant com a fabricant d’armament i un dels motius que explicaria el bombardeig que va patir per part de l’aviació franquista el 20 de gener de 1939. L’exposició consta de 3 panells i es troba al vestíbul del Museu del Ter. És gratuïta i es podrà visitar del 18 de març al 24 de juny.