Inici  /  Noticies   /  OBERTES LES INSCRIPCIONS A LA JORNADA: L’ARTICULACIÓ DEL TERRITORI (CULTURA I NATURA) DES DELS MUSEUS. UNA OPORTUNITAT?

El divendres 18 de juny, i per segon any consecutiu, es farà al Museu Industrial del Ter una jornada organitzada conjuntament amb la Universitat de Vic en el marc de la universitat d’estiu d’aquesta universitat. La jornada porta per títol L’articulació del Territori (cultura i natura) des dels museus. Una oportunitat? i té com a objectiu donar a conèixer les noves formes de gestió del patrimoni cultural i natural del territori a través dels museus.

Molts museus locals, comarcals o territorials assumeixen cada cop més la gestió d’un patrimoni que supera els límits del seu edifici o del municipi en el que estan ubicats, i les col·leccions no són ja l’únic patrimoni que gestionen, sinó que intervenen sobre el paisatge, el patrimoni natural o els béns immobles. Com desenvolupen els museus aquesta tasca? Com organitzen la col·laboració entre municipis? Quines són les estratègies d’interpretació i difusió dels valors patrimonials del territori que desenvolupen? Com s’encaixa la gestió del patrimoni cultural i el patrimoni natural? Es tracta de noves funcions que obliguen a desenvolupar noves estratègies de gestió.

Aquestes jornades estan dirigides a tots els professionals i estudiants preocupats per aquesta nova dimensió dels museus i a persones de l’àmbit de la gestió del patrimoni cultural i mediambiental.
PROGRAMA DE LA JORNADA

MATÍ

9.30 Presentació de la jornada

9.45 Àlex Farnós (Museu del Montsià) Estratègies i/o estructures en la gestió integral del patrimoni (cultural i natural) des dels museus. Algunes reflexions a partir de l’experiència del Museu Comarcal del Montsià

10.30 Carles Castell (Àrea d’Espais Naturals. Diputació de Barcelona) L’ordenació i la gestió del medi natural i el paisatge des de la Diputació de Barcelona: la relació amb els ajuntaments i els museus

11.00 Pausa cafè

11.30 Carles García Hermosilla (Museu Industrial del Ter) El museu: una eina per l’ordenació del territori? L’experiència del Museu Industrial del Ter

12.00 Debat

12.30 Taula Rodona. Els museus i la planificació territorial. Moderador: Marc Ordeix

Jaume Busquets (Subdirector General de Paisatge i Acció Territorial)
Carles Vicente (Gerent de l’Àrea de Cultura. Diputació de Barcelona)
Núria Bonaventura (Directora General de Medi Natural)
Jordi Tura (Cap del Servei de Museus. Direcció General del Patrimoni Cultural)

DINAR 14.00 – 16.00

TARDA

16.00 Taula d’experiències. Moderador: Carles García Hermosilla

Jordi Abella (Ecomuseu de les Valls d’Àneu) Patrimoni cultural i espais naturals protegits: el cas de l’Ecomuseu de les Valls d’Àneu.

Jordi Pietx (Xarxa de Custòdia del Territori) Museus i intervenció socioambiental en l’entorn: reflexions des de la custòdia del territori.

Joaquim Mateu (Museu Etnològic del Montseny) La recerca des del museu: un actiu pel territori.

Francesc Sabaté (Museu de Mataró) El Museu de Mataró i els projectes Alocs, Cinc Sènies i alguer de Mataró

Maria Ocaña (Museu Arqueològic de l’Esquerda) Un museu de jaciment i la gestió del patrimoni cultural i natural en simbiosi: El Museu arqueològic de l’Esquerda.

Glòria Ñaco (Museu de la Pesca) El medi i el paisatge: nous horitzons pels museus. El Museu de la Pesca en la proposta de creació de la Reserva Marina d’Interès Pesquer Costa Brava-Illes Formigues
Dades pràctiques
Dia: 18 de juny
Horari: de 9.30h a 18h