130 anys de cooperativisme al Berguedà • 2024

Editat per:  Ateneu Cooperatiu de la Catalunya Central i Museu del Ter
Any: 2024
Nombre de pàgines: 218

En aquest treball l’historiador Berguedà Daniel Raya Crespi analitza la trajectòria del cooperativisme al Berguedà i com aquesta interacciona amb el moviment cooperativista català des de finals del segle XIX fins a la democràcia. Comença amb les primeres experiències cooperativistes a Gironella i repassa els diferent moments històrics i les característiques del moviment en cada època, destacant el punt àlgid de la Segona República. La continuïtat del moviment des de finals del XIX fins a l’actualitat en demostra la seva resiliència i capacitat d’adaptació a diferents contextos polítics i socials assumint un rol més modest en situacions menys favorables i un paper més actiu quan els temps eren més propicis. Com a novetat aquest treball dedica una atenció especial al paper de les dones en el marc del moviment cooperativista al Berguedà.
Aquest estudi sobre la història del cooperativisme al Berguedà forma part del projecte “El fil de la cooperació” impulsat per l’Ateneu Cooperatiu de la Catalunya Central i el Museu del Ter. Aquest és el segon treball publicat en aquesta línia.