Inici  /  Noticies   /  Un nou recurs interpretatiu convida a la ciutadania a una descoberta singular al Museu del Ter

El Museu del Ter posa en funcionament un nou servei a la ciutadania, una nova audioguia i signoguia gratuïtes que fan més accessible la visita a l’equipament cultural alhora que l’enriqueix amb una nova proposta de continguts. El nou recurs interpretatiu s’ha produït en els quatre idiomes habituals del projecte (català, castellà, anglès, francès) i, en una clara aposta per l’accés universal a la cultura, també s’ha fet la producció en amazic.
La incorporació de l’audioguia en amazic ha comportat l’adaptació de la plataforma Visitmuseum a aquest idioma, en alfabet llatí i neotifinac, garantint així l’accessibilitat dels continguts del Museu del Ter a una comunitat nombrosa i representativa de Manlleu.
L’audioguia té una durada de 24 minuts dividits en 17 pistes d’àudio i acompanya al visitant en el descobriment del procés d’industrialització del riu Ter, tot visitant Can Sanglas, una antiga fàbrica de filatura. S’explica el procés de la filatura de cotó, l’aprofitament de l’energia hidràulica del Ter, el desenvolupament d’una important indústria metal·lúrgica liderada per emprenedors del territori, les dones com a grans protagonistes de la indústria tèxtil, les lluites socials, els conflictes i riscos laborals, entre altres.
Els 17 punts de l’audioguia permeten fer un itinerari de visita singular i coherent en ell mateix, amb un to més literari. Per tant, aquesta audioguia es converteix no només en un nou recurs pel format de visita, sinó també en una nova proposta de continguts per gaudir de la visita al Museu del Ter.
El nou servei gratuït d’audioguia i signoguia del Museu del Ter és una iniciativa del Departament de Cultura a través del programa Visitmuseum i compta amb la col·laboració del Museu del Ter. El guió ha anat a càrrec de Jaume Grau i la producció de La Kaseta Ideas Factory. Les locucions han estat fetes per Llucià Ferrer i Montse Albàs -català i castellà-, Katharine Aitken –anglès-, Joséphine Grundy -francès- i en Moha Amazian –amazic-.
El projecte compta també amb la col·laboració de la Federació de Persones Sordes de Catalunya (FESOCA), responsable de la signoguia de 30 minuts de duració.

Visitmuseum. Els museus catalans a les teves mans

Visitmuseum és un projecte nascut l’any 2015, impulsat pel Departament de Cultura amb l’objectiu de fer accessibles en idiomes les col·leccions museístiques del país i alhora generar nous recursos interpretatius que aportin valor a la visita.
El projecte Visitmuseum disposa d’una web on es poden consultar els continguts de 259 equipaments museístics en català, castellà, anglès i francès, així com occità, hebreu i amazic en alguns casos concrets. Tot aquest món de continguts patrimonials disponible en línia suma un total de 1.943 objectes accessibles (amb imatges, informació de text i, cada cop en més casos, arxius d’àudio i vídeos en Llengua de Signes Catalana i subtítols en català).
Des de l’inici del projecte, Visitmuseum ha produït un total de 36 audioguies en idiomes que estan a disposició de l’usuari de manera gratuïta. Des del 2020, es va començar a incorporar progressivament l’adaptació d’audioguies en Llengua de Signes Catalana, amb la voluntat de fer els museus més accessibles a persones sordes o amb hipoacúsia. En aquests moments hi ha 7 signoguies publicades i 3 més en producció i, en el futur, totes les produccions d’audioguia que es facin contemplaran també la posterior adaptació a llengua de signes.

L’accés a la cultura, una prioritat del Departament

Un dels eixos de treball del Departament de Cultura és garantir que tothom tingui els drets culturals garantits, tant d’accés com de participació en la cultura. El programa Visitmuseum és una iniciativa que respon a la voluntat de fer el patrimoni més social i accessible, oferint a la ciutadania un accés universal al patrimoni i aconseguir la seva implicació perquè se l’estimi, se l’apropiï i esdevingui ambaixadora del seu patrimoni al món.