Inici  /  Noticies   /  100 ANYS DE LA MORT DEL MANLLEUENC FRANCESC RIEROLA I MASFERRER I DE L’EDICIÓ DEL SEU DIETARI

El 2008 es commemora els cent anys de la mort del manlleuenc Francesc Rierola i Masferrer. Per aquest motiu el Museu Industrial del Ter, amb la col·laboració de la seva família, ha encetat un seguit d’actes per difondre la seva obra i donar-la a conèixer a les generacions actuals.

Rierola va destacar com a crític literari, traductor, assagista i escriptor, i va col·laborar en revistes com “La Veu del Montserrat”, “La Il·lustració Catalana”, “El Correo Catalán”, “La Veu de Catalunya”, “La Gazeta Montanyesa” i altres. Aquestes activitats les combinava amb la seva feina com a advocat en un bufet de Barcelona on va exercir fins el 1898 quan es trasllada a Vic, on va obtenir la plaça de secretari de l’Ajuntament i on el mateix any es va casar.

Francesc Rierola mor a Vic 10 anys més tard, el gener de 1908, i el mateix any, es publica el Dietari que abasta els anys 1893 a 1898. En aquesta obra Rierola viu en primera persona la vida cultural barcelonina, i parla de música, òpera, teatre, literatura i també toros, als que era un gran aficionat. Ens explica les seves llargues passejades per la ciutat i els seus entorns o pel port de Barcelona i Montjuïc. I ens descriu també els conflictes d’una Barcelona convulsionada pels atemptats anarquistes, com el del Liceu, que el va frapar vivament.

La nostra comarca també hi té un pes important al Dietari quan explica els dies que passa a la seva casa natal, la Rierola de Manlleu, on hi va néixer el 1857, el trajecte en tren des de Barcelona, els passeigs pels voltants de la casa pairal i a la vora del Ter, els seus encontres amb personatges il·lustres, com és el cas de Jacint Verdaguer amb qui es troba a la Gleva, al tren o també a Barcelona, etc.

L’altre vessant igual o més important, tot i que desconeguda fins ara, és la seva faceta de fotògraf. Rierola va ser un dels primers fotògrafs de la nostra comarca, va fotografiar des d?almenys 1896 fins poc abans de la seva mort, indrets d’Osona però també de Barcelona, Catalunya i diverses ciutats europees.

La família Rierola Riera ha conservat i tingut cura d’aquest fons i de la seva unitat durant 100 anys, i ara, amb motiu d’aquesta commemoració en fa donació al Museu Industrial del Ter amb finalitats de difusió cultural i recerca. En aquest sentit el MIT ja està treballant en la digitalització de les prop de dues mil plaques de vidre d’aquesta important documentació fotogràfica.

Aquest any 2008 una part d’aquestes imatges serviran pel muntatge d’una exposició sobre Rierola i el seu temps. Aquestes fotografies inèdites reflecteixen el seu món i abasten diferents temes: la família, Barcelona, els seus viatges per Europa, les excursions al Pirineu, Vic i els seus voltants, Manlleu, la Rierola i els indrets propers, boscos, rius, camins…

Paral·lelament el MIT està preparant un cicle de conferències sobre la figura de Rierola i la seva època que tindrà lloc al llarg de 2008 i on es tractaran diferents temes: el context general històric, el Círcol literari de Vic, Verdaguer i Rierola, etc. Iniciarà aquest cicle Maria Dolors Rierola i Riera, llicenciada en Filosofia i Lletres i neta d’aquest manlleuenc il·lustre, i completaran les conferències Margarida Casacuberta, Pere Farrés, Maria Àngels Verdaguer i Antoni Rierola i Roqué.