Inici  /  Noticies   /  4A MOSTRA INTERNACIONAL DE CINEMA ETNOGRÀFIC

4A MOSTRA INTERNACIONAL DE CINEMA ETNOGRÀFIC

L’Observatori del Patrimoni Etnològic i Immaterial, de la Direcció General de Cultura Popular, Associacionisme i Acció Culturals de la Generalitat de Catalunya, en estreta col·laboració amb la Filmoteca de Catalunya, organitza per quart any consecutiu aquesta mostra multiseu que combina filmacions amateurs antigues amb documentals i pel•lícules de ficció, tots sota el denominador comú de ser, d’una manera o altra, testimonis de formes de vida que es donen en la nostra societat. Com en les tres darreres edicions, a més, la mostra es realitza en coordinació amb la Xarxa Arianna de Cultura Popular, col•laboració en virtut de la qual les seus de Catalunya projectaran també materials procedents d’Itàlia, alhora que a Torí es projectaran documents audiovisuals procedents de Catalunya.
A Catalunya, les entitats que organitzen la Mostra són: Museu del Ter (Manlleu); Ecomuseu de les Valls d’Àneu (Esterri d’Àneu); Museu de la Mediterrània (Torroella de Montgrí); Museu de les Terres de l’Ebre (Amposta) i Museu Comarcal de Cervera (Cervera).

4a mostra internacional de cinema etnogràfic – Museu del Ter

El Museu del Ter, per segon any consecutiu, ha coordinat la programació de la mostra a la comarca d’Osona, conjuntament amb el Cine Club Vic, el Museu de l’Esquerda de Roda de Ter, el Museu de la Torneria de Torelló i l’Ajuntament de les Masies de Voltregà.

Dimarts, 23 de setembre a les 22h
Espai ETC (Passeig de la Generalitat, 46. Vic)
Family Tour. Liliana Torres, 2013, 82’
Ser lluny pot ser més fàcil que ser a prop. Això és el que sent la Lili quan torna a casa dels pares a passar unes vacances després d’una temporada fora del país. Malgrat que no té una relació dolenta amb la seva família nuclear, els conflictes sense resoldre i una tendència natural al bloqueig emocional fan que la Lili senti la proximitat de les persones que estima com un conflicte constant entre voler donar i no aconseguir-ho, entre l’exigència de l’amor i els impediments per transmetre’l. Family Tour és una comèdia íntima, plena de moments de tendresa i de frustració, un viatge catàrtic al passat.
Presentació a càrrec de Liliana Torres, directora del film
Preu: 5€

Divendres, 26 de setembre a les 21h
Museu de l’Esquerda (Avinguda Pere Baurier, s/n. Roda de Ter)
La Cooperativa del Ter. Any 1931, 6’
Roda de Ter va veure néixer fa més de 130 anys la Cooperativa del Ter, dedicada a la fabricació de teixits de cotó. Impulsada per Ferran Alsina l’any 1881, aquest tècnic tèxtil de Barcelona i bon amic d’Eusebi Güell, estava convençut que aquest sistema millorava la producció ja que era una via per acabar amb la conflictivitat social apareguda amb la industrialització. No exempta de polèmica, la Cooperativa del Ter va ser una de les poques experiències de cooperatives industrials de producció que va funcionar amb èxit a Catalunya. Presentació a càrrec de Maria Ocaña, historiadora i directora del Museu Arqueològic de l’Esquerda de Roda de Ter
Dimecres, 1 d’octubre a les 20.30h
Escola Comtes de Lacambra (c/ Nostra Senyora de l’Esperança, 3 – Les Masies de Voltregà – Vinyoles)
Visita a la Farga Lacambra. Any 1926, 46’
La Farga Lacambra, situada a Vinyoles (les Masies de Voltregà), és una empresa metal•lúrgica que fabrica i comercialitza semielaborats de coure. Convertida en un dels referents mundials en tecnologia del reciclatge d’aquest material, va ser fundada fa més de 200 anys. El documental, rodat l’any 1926, mostra imatges dels jardins de la colònia, del xalet, del dia a dia dels obrers, així com del procés de fabricació utilitzat durant aquells anys. Una filmació històrica que permet recuperar antics models socials i de producció.
Presentació a càrrec de Carles García, antropòleg i director del Museu del Ter.

Dijous, 2 d’octubre a les 21h
Museu de la Torneria (Carrer de la Pau, 12-14. Torelló)
Les inundacions a Manlleu i Torelló de l’any 1940. Salvador Rifà, 1940, 4’
La Diputación de Barcelona entrega las viviendas protegidas de Torelló. NO-DO, 1943, 35‘’
II exposición industrial y de artesanía. NO-DO, 1970, 2’
La nit del 17-18 d’octubre de 1940, diverses conques fluvials de Catalunya varen patir greus inundacions. L’aiguat va provocar desenes de víctimes mortals, a més de greus destrosses materials. Els municipis afectats, com Manlleu i Torelló, s’acolliren als plans de reconstrucció de Regiones Devastadas. La primera projecció recull les imatges filmades per Salvador Rifà dels estralls causats a Manlleu i Torelló. La segona, correspon a la inauguració de diversos grups de Vivendes Protegides a Torelló, i com a cloenda de la sessió es projectarà el NO-DO de l’1 de juny de 1970 amb imatges de diverses torneries i artesans de Torelló.
Presentació a càrrec de Gerard Verdaguer, historiador i director del Museu de la torneria de Torelló.

Dimecres, 8 d’octubre a les 20h
Museu del Ter (Passeig del Ter, 2. Manlleu)
La família Solsona a Manlleu, de Modest Solsona (dècada de 1930, 12 min.)
Un dilluns de principi de la dècada de 1930, la família Solsona, propietària de la fàbrica de galetes Solsona de Barcelona, es dirigia a Camprodon. El viatge, llarg, estava previst en diverses etapes i una de les parades es va fer a Manlleu. Les imatges mostren membres de la família Solsona passejant per les Tres creus, el Baix Vila i molt especialment el mercat setmanal. Les imatges familiars enregistrades per Modest Solsona permeten fer un viatge en el temps i reviure la quotidianitat dels anys trenta del segle XX.
Presentació a càrrec de Pere Casas, historiador i tècnic del Museu del Ter.
Calafati e maestri d’Ascia. “Abbonare” la tradizione. Salvo Cuccia, 2001, VO subtitulada. 17’
Projecció en coordinació amb Arianna, xarxa euromediterrània de cultura i patrimoni.