Inici  /  Noticies   /  Publicació de “Manlleuencs a Mauthausen”. Un deute pendent amb la memòria.

Publicació de “Manlleuencs a Mauthausen”. Un deute pendent amb la memòria.

La publicació és el producte d’un treball de recerca d’Imma Domènech i Assumta Tort

S’ha realitzat una doble edició en format digital i en format físic.

Es presentarà el dijous 25 de febrer a les 19h sense públic i des del canal de Youtube del Museu del Ter.

Clica aquí per veure la publicació

El 5 de maig de 2020 es van complir el 75 anys de l’alliberament del camp de concentració nazi de Mauthausen. Fou un infern a la terra, concebut per a l’eliminació física de milers de persones a les que no es reconeixia cap dret humà. Entre elles hi havia bona part dels republicans espanyols capturats per l’exèrcit alemany, no reconeguts pel règim franquista i etiquetats com a apàtrides, i entre aquests, nou manlleuencs dels quals només van sobreviure dos.

Al Museu del Ter vam prendre consciència del desconeixement de la història d’aquestes nou persones per l’exposició que l’any 2018 vam dedicar als represaliats i represaliades pel franquisme a Manlleu. Pere Bonal, un d’aquests nou manlleuencs, fou un dels protagonistes d’aquella exposició comissariada per les historiadores Imma Domènech i Assumpta Tort. Finalitzada aquella exposició, amb l’Assumpta i l’Imma vam iniciar la recerca per aprofundir més en la memòria perduda d’aquests nou manlleuencs, dels que a tot estirar en podíem dir noms i cognoms sostrets de llistes en aquells moments encara oficioses, gràcies a l’esforç d’entitats i investigadors particulars.
L’objectiu d’aquest treball ha estat resoldre un deute pendent amb la memòria. Els rigors de la pandèmia van dificultat i alentir el treball de recerca. Finalment, us podem presentar el seu resultat en aquest treball del que es pot disposar en format digital i físic.

Aquesta publicació resumeix els itineraris que van seguir els republicans espanyols que van ser deportats a Mauthausen: exili, camps de concentració, companyies de treballadors estrangers de l’exèrcit francès, camps de presoners de guerra i finalment l’infern de Mauthausen o els seus subcamps. I en aquest context s’han reconstruït fins on ha estat possible els itineraris particulars i les biografies dels nou manlleuencs coneguts, intercalades en els diferents capítols. No ha estat una tasca fàcil, i es mantenen molts interrogants que potser posteriors investigacions podran resoldre. Aquests itineraris s’han reflectit en un mapa de l’Europa de la II Guerra Mundial en el que podem veure amb claredat l’odissea a la que es van enfrontar aquests 9 manlleuencs des de l’exili i fins a Mauthausen i els seus subcamps.
La presentació tindrà lloc el proper dijous 25 de febrer a les 19h al Museu del Ter en un acte sense públic presencial que es retransmetrà a través del canal de youtube del Museu del Ter. Comptarà amb la presència de les autores, una representant de familiars de represaliats, una representant d’Amical Mauthausen i l’Alcalde i la Regidora de Cultura de l’Ajuntament de Manlleu.

En aquest enllaç podreu seguir la presentació dijous 25 de febrer a les 19h