Inici  /  Noticies   /  Alumnes de l’escola Puig-Agut de Manlleu reciten el poemari “La fàbrica” al Museu del Ter

Els alumnes de 6è de l’Escola Puig-Agut de Manlleu han treballat durant tot el curs 2021-2022 el poemari “La fàbrica” de Miquel Martí i Pol. Aquest treball culmina amb un recital públic sobre aquest poemari a les sales d’exposició del Museu de Ter el dijous 19 i el divendres 20 de maig. Aquest projecte, iniciat per l’escola manlleuenca ha comptat amb la col·laboració del Museu del Ter i de la Fundació Miquel Martí i Pol de Roda de Ter. Una de les activitats preparatòries i de coneixement de poeta i el seu context va consistir en una ruta des del Museu del Ter fins a La Fundació a Roda de Ter tot seguint el camí del riu i descobrint-ne el seu patrimoni natural i cultural. L’itinerari es va amanir amb un recital del poesia i va finalitzar a la casa del poeta, on a més de les visites ofertes per les educadores de la Fundació, els nois i noies van oferir un petit recital al bressol del poeta. El conjunt del projecte quedarà recollit en un documental que està preparant el Museu del Ter en col·laboració amb l’escola.
Aquesta activitat està emmarcada en el projecte “La fàbrica 50 anys”, de commemoració el conjunt d’activitats de commemoració dels 50 anys d’aquest poemari.

El projecte «La fàbrica 50 anys» té per objectiu difondre el llegat universal del poemari La fàbrica de Miquel Martí i Pol als 50 anys de la seva publicació. El llibre és una obra del Realisme Social, de conscienciació obrera, i testimoni de la vida i el treball en les fàbriques tèxtils catalanes durant el franquisme. El projecte vol propiciar el descobriment de la poesia martipoliana, la història industrial catalana i tot plegat a través de diverses expressions artístiques. Amb aquesta pretesa, doncs, diverses entitats ―coordinades per la Fundació Miquel Martí i Pol―, s’han aplegat per oferir un programa d’actes, exposicions i activitats educatives conjuntes que es desenvoluparan entre 2022 i 2023.

El projecte s’impulsa de forma coral i en xarxa per tot el territori industrial català: la Fundació Miquel Martí i Pol (Roda de Ter), l’Ajuntament de Roda de Ter, el Museu Arqueològic de l’Esquerda (Roda de Ter), el Museu del Ter (Manlleu), l’Ajuntament de Manlleu, el Museu de la Colònia Vidal (Puig-reig), l’Ajuntament de Puig-reig, Roca Umbert. Fàbrica de les Arts (Granollers), l’Ajuntament de Granollers i el Museu d’Història de Catalunya (Barcelona) han esdevingut el grup impulsor que organitza el programa, el qual resta obert a qualsevol entitat que s’hi vulgui adherir.

La fàbrica és un poemari inspirat en la vida i les condicions laborals dels treballadors i les treballadores de la fàbrica tèxtil «La Blava» de Roda de Ter. Miquel Martí i Pol va treballar en aquesta fàbrica des dels catorze anys fent d’escrivent i fins que l’esclerosis que patia li ho va impedir. En el transcurs dels anys l’autor va escriure dos reculls inspirats en la fàbrica: La fàbrica (1959) i La fàbrica (1970-1971). La primera en publicar-se va ser precisament La fàbrica (1970-1971) l’any 1972, que conté poemes tan populars com «L’Elionor», «La creació», «La fàbrica» o «De semàntica». I ara en commemorem el 50è aniversari. L’editor Jordi Sarrate la va publicar obrint la col·lecció Quaderns El Bordiol (nom de la planta que utilitzaven les dones de les fàbriques per netejar-se la bata de cotó dels fils que s’hi enganxaven).