Inici  /  Noticies   /  CENS D’OCELLS AQUÀTICS DE LA CONCA DE L’ALT TER

CENS D’OCELLS AQUÀTICS DE LA CONCA DE L’ALT TER

El proper dissabte 12 de gener, un any més i per aquestes dates, es durà a terme el cens d’ocells aquàtics hivernants de l’Alt Ter coordinat pel Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis – Museu industrial del Ter.

El cens té com a objectiu comptabilitzar TOTS ELS OCELLS QUE ES PUGUIN IDENTIFICAR, així com altres dades que es puguin reconèixer en el terreny: petits mamífers (rata, rata d’aigua o ratbuf, senglar, guilla, teixó, llúdriga, visó americà, etc) o els seus rastres. Les dades que se n’obtinguin, com els altres anys, s’ajuntaran amb les de tots els altres censos que es porten a terme simultàniament a Catalunya i tot Europa.

Paral·lelament a cada recorregut matinal, de capvespre també es fan censos específics de les joques o ajocadors d’ardèids, corbs marins i làrids presents a cada sector. En aquests censos es recullen diferents dades: les coordenades UTM, tant de les joques com dels sectors visitats, les dades meteorològiques de què es pugui disposar: temperatura, presència de glaç, boira, estat del cel, nivell de l’aigua –sobretot als pantans-, entre d’altres.

Els col·laboradors són majoritàriament membres de GEDENA – Ripollès i el Grup de Naturalistes d’Osona (ICHN), que de forma voluntària participen en aquest cens. No obstant, aquest cens compta amb una important participació de persones no expertes en ornitologia. En aquest sentit, l’any passat un total de 38 voluntaris hi van participar en uns 100 km de riu repartits en 8 trams de riu i van arribar a censar un total de 5.867 ocells.

El coordinador del cens del conjunt de Catalunya és en Ricard Gutiérrez del Servei de Protecció de la Fauna, Flora i Animals de Companyia Direcció General del Medi Natural i Biodiversitat. Generalitat de Catalunya.

Si les condicions meteorològiques d’aquest dissabte fossin adverses, el cens es faria l’endemà -o un dia de la setmana entrant ja que el període de cens vàlid arriba fins al diumenge 20 de gener-.

El cens es divideix en diferents sectors on els voluntaris s’han d’apuntar per a poder participar-hi. En cas que algú hi estigui interessat simplement cal que es dirigeixi al Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis – Museu Industrial del Ter (93 851 51 76 o bé [email protected] )

Enguany, els sectors en què es divideix el cens i el repartiment de coordinadors són els següents:

TER 1 Camprodon – Riera de Vallfogona (Les Llosses-La Farga de Bebié).

Coordinador: Ferran Gonzàlez-Prat (972 70 15 23; [email protected]).

TER 2 Riera de Vallfogona (Les Llosses-La Farga de Bebié) – Pont de Borgonyà (Sant Vicenç de Torelló).

Coordinador: Roger Arquimbau (661 15 76 27; [email protected]).

TER 3 Pont de Borgonyà (Sant Vicenç de Torelló) – Pont de la Gleva (Les Masies de Voltregà-Manlleu).

Coordinador: Carles Martorell (93 851 46 69; [email protected]).

TER 4 Pont de la Gleva (Les Masies de Voltregà-Manlleu) – L’Esquerda (Les Masies de Roda).

Coordinadors: Marc Ordeix (93 888 71 93 (casa); [email protected]) i Albert Pedro ([email protected])

(s’intentarà dividir en dues parts)

TER 5 Colònia de Còdol (Les Masies de Roda) – Embassament de Sau (Osona).

Coordinador: Joan Aymerich (667 68 51 31; [email protected]).

TER 6 Embassaments de Susqueda i el Pasteral (La Selva).

Coordinador: Jordi Baucells (629 55 25 56; [email protected]at).

TER 7 Part baixa del riu Gurri, a Gurb, des del pont de l’Eix Transversal (C-25) –mas el Vidal – fins al pas del Gurri a mig camí del Pont de Malars. TER 10 Pla de Sant Francesc (Gurb). TER 8 Estany temporal de la Torre d’en Franch (Vic).

TER 11 Joca de gavians (teulada Puigneró a Roda de Ter).

Coordinador: Martí Rodríguez ([email protected]).

TER 9 Pantà de Vallmitjana (Taradell). TER 12 Pantà del Molinot (Tavèrnoles).

Coordinador: Miquel Gómez ([email protected])

LLO 1 Pantà de Santa Creu de Jutglar (Olost)

Coordinadora: Laia Jiménez (619 67 37 57; [email protected]).