Inici  /  Noticies   /  “Que no parin les màquines. Els manyans de les fàbriques del Ter”

“Que no parin les màquines. Els manyans de les fàbriques del Ter”

Un documental de testimonis per recuperar la memòria dels manyans de les fàbriques del Ter

Que no parin les màquines és un documental produït pel Museu del Ter que neix de la voluntat de recuperar la memòria d’un dels oficis més lligats a les fàbriques que van omplir la conca mitjana del Ter des de mitjan segle XIX fins a les acaballes del XX: els manyans. Aquests eren els professionals que amb els seus coneixements i habilitats garantien el funcionament de les màquines. Eren els que les muntaven, les ajustaven, les reparaven, les adaptaven, en tenien cura… en definitiva, s’encarregaven de que l’engranatge d’aquests centres productius no s’aturés.
A través del testimoni d’un grup d’aquests manyans que han volgut compartir amb tots nosaltres, generosament, la seva història hem descobert una forma de treballar, de transmetre un coneixement i d’expressar-se. Un preuat llegat que cal reivindicar i conèixer, donant veu als protagonistes d’un destacat episodi del nostre passat recent.

El documental

És fruit del treball de recerca desenvolupat per les historiadores Irene Llop i Núria Sadurní. Elles mateixes en són les guionistes. La realització ha anat a càrrec de Xef Vila. Es nodreix de les entrevistes realitzades a molts d’aquests manyans, que es van complementar amb una visita i una taula rodona que es va desenvolupar al Museu del Ter. Una vivència compartida que ens transporta a les manyeries de les fàbriques i colònies industrials ja desaparegudes.
Aquest treball s’incorpora a la línia d’audiovisuals del Museu de Ter, una part important de la nostra estratègia digital i de divulgació.

Fitxa tècnica:

Producció: Museu del Ter