Inici  /  Noticies   /  La Biblioteca i el Museu del Ter exposen la centenària relació de Manlleu amb l’esperanto

La mostra s’inaugurarà el proper divendres a les 19.30 h a la Biblioteca Municipal de Manlleu BBVA

Del 15 de novembre al 14 de desembre de 2019, la Biblioteca Municipal de Manlleu BBVA acollirà una exposició coorganitzada amb el Museu del Ter sobre la presència activa de col·lectius socials esperantistes a la ciutat des de fa més d’un segle. De fet, a mitjan agost de 1919, Manlleu va ser seu del 8è Congrés Nacional d’aquesta llengua creada per Ludwik Lejzer Zamenhof el 1887. La mostra, centrada en aquesta trobada d’esperantistes catalans, s’inaugurarà el mateix 15 de novembre a les 19.30 h i es podrà veure en horari d’obertura de l’equipament.
En el marc de l’exposició, el divendres 22 de novembre a les 19.30 h, es farà la conferència: “Esperanto: aproximació a la Llengua Internacional”, a càrrec de Mon Cardona, esperantista i membre de l’Associació Catalana d’Esperanto.
El congrés de 1919
El congrés es va celebrar el divendres 15, dissabte 16 i diumenge 17 d’agost de 1919, en plena Festa Major. Manlleu va esdevenir, per uns dies, el centre de la Catalunya esperantista i va aplegar nombrosos seguidors de la parla universal vinguts d’arreu del país.
En aquella època, a principis de segle XX, van existir dos col·lectius que promocionaven l’esperanto a la ciutat. La secció Esperanta Amo (Amor a l’Esperanto) de l’Associació Catalanista En Rafel de Casanova i la Societat Esperantista Amikeco (Amistat esperantista). Després d’un parèntesi durant la postguerra, a finals de la dècada de 1950, va rebrotar l’interès manlleuenc per l’esperanto. Aleshores, el Grup Excursionista Manlleu (GEM) li va dedicar una secció que va organitzar el XII Aplec Provincial, el juny de 1970.