Inici  /  Noticies   /  EL CERM RESTAURA EL MEANDRE DEL GELABERT

EL CERM RESTAURA EL MEANDRE DEL GELABERT

El passat divendres dia 26 de novembre es va inaugurar la restauració de la roureda de l’antic abocador i de la vegetació de ribera al meandre del Gelabert. Cal destacar l’existència d’un acord de custòdia d’aquest paratge fluvial entre l’Ajuntament de Manlleu, propietari dels terrenys, i el Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis del Museu Industrial del Ter.

Ara mateix, la gestió de les riberes del riu Ter a Manlleu és un dels pocs exemples de restauració ecològica del conjunt del país, on les experiències en aquest sentit són escasses i centrades, fins ara, en aiguamolls litorals.

El meandre del Gelabert, amb un total d’unes 10 hectàrees de ribera, en gran part inundables, està situat al marge esquerre del riu Ter aigua vall del nucli urbà i en solució de continuïtat amb el meandre de la Devesa, també de gran interès ecològic.

Resumidament, la restauració del Gelabert va consistir en una replantació de plançons als espais erms: de roure (800 unitats), freixe de fulla gran
(400 ut.), om (300 ut.), avellaner (100 ut.), tell de fulla gran (100 ut.) i
vern (30 ut.). Un total de 1.730 arbres. Aquests treballs es van fer a
l’hivern, entre els mesos de gener i març de 2004. Així mateix, entre març i
abril de 2004 es va instal·lar una tanca de fusta tornejada i amb un sol travesser, uns 500 metres en total, per evitar l’accés de vehicles a dos sectors.

Aquesta restauració va rebre un ajut de 9.000,00 € de la Convocatòria d’ ajuts 2004 per a la realització de projectes de conservació i educació ambiental de la Fundació Territori i Paisatge-Caixa de Catalunya.

Tot i que el projecte i la coordinació de les accions van anar a càrrec del Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis (Museu Industrial del Ter,
Manlleu), en les feines de jardineria, hi van intervenir principalment i de manera molt activa l’Escola Taller “Parc del Ter”. També hi van col·laborar l’ empresa TAC Osona i els Serveis Tècnics de l’Ajuntament de Manlleu.