Inici  /  Noticies   /  El cor de Can Sanglas (MIT) torna a bategar

El cor de Can Sanglas (MIT) torna a bategar

La turbina Fontaine, anomenada popularment Got-a-perxa entre els turbinaires, va deixar de funcionar arran dels aiguats de l’any 1940 que varen deixar molt malmès el canal industrial, tot i que varen haver intents posteriors per tornar-la a posar en marxa. Les obres de rehabilitació s’han dut a terme en tres àmbits diferents: obra civil (sortides i entrades d’aigua, automatització de comportes de càrrega i descàrrega i murs), restauració de la màquina i adequació de l’entorn.
La turbina de tipus Fontaine de Can Sanglas, va ser la primera màquina instal·lada per la casa Planas de Girona al Ter. La casa Planas va adquirir a França la patent de les Fontaine i les va començar a fabricar pel mercat català i espanyol des de mitjans segle XIX.
L’evolució arquitectònica de la fàbrica de Can Sanglas i la del canal industrial de Manlleu van lligades amb la instal·lació, en l’espai actualment restaurat, d’aquesta primera turbina, la qual a través d’un salt d’1m d’alçada proporcionava uns 12 cv de potència. La força resultant era utilitzada per fer moure les diferents màquines del procés de la filatura de la fàbrica. Actualment el MIT disposa d’una segona turbina restaurada amb finalitats museogràfiques i que en aquest cas produeix energia elèctrica.
Amb la posada en marxa d’aquesta turbina el Museu Industrial del Ter torna a fer bategar de nou el primer cor de can Sanglas amb finalitats pedagògiques i demostratives. A partir d’ara el visitant podrà veure de forma viva i directa el funcionament d’una turbina gràcies a la força de l’aigua i observar un dels espais més representatius tant de la nostra fàbrica com del desenvolupament industrial de la Catalunya interior que es va fer gràcies a la força de rius com el Ter i el Llobregat.
A partir d’ara amb l’entrada per visitar el Museu Industrial del Ter els visitants gaudiran, els diumenges a les 12h i a les 13h, de demostracions del funcionament de la turbina Fontaine. Per a més informació: 93 851 51 76 o bé [email protected]