Inici  /  Noticies   /  EL MUSEU INDUSTRIAL DEL TER CATALOGA ELS OBJECTES DE CAL CORDER DE MANLLEU

EL MUSEU INDUSTRIAL DEL TER CATALOGA ELS OBJECTES DE CAL CORDER DE MANLLEU

Des de finals dels anys vuitanta, quan s’aconseguí la cessió d’aquest fons de Cal Corder, el MIT ha tingut als seus magatzems més d’una vintena d’objectes relacionats amb el procés productiu de cordes i espardenyes sense documentar. La primera compilació de material va generar una setantena de fotografies realitzades per Joan Domènech i un audiovisual realitzat per Joan Maria Roma. Aquesta beca ha permès tirar endavant aquesta feina iniciada més de vint anys enrere, i avui dóna veu i vida a tots aquests aparells que varen ser utilitzats durant tants anys pels germans Caballeria (Josep i Mercè). La beca ha constat de l’entrega de diferents fitxes documentals sobre els objectes, fotografies de tots ells, la realització d’entrevistes a quatre persones vinculades amb Cal Corder o amb la història de Manlleu, i un treball que contextualitzava i ordenava tots aquests materials.

L’antiga botiga de Cal Corder, situada al passeig de sant Joan amb carretera d’Olot, va funcionar durant diverses generacions i va mantenir la seva producció de cordes i espardenyes de la forma tradicional. Cal Corder, des de principis de segle va mantenir una estreta relació amb fàbriques tèxtils del Ter de Manlleu perquè era la pròpia indústria la que abastia de matèria prima als germans Caballeria (cotó) i llavors els comprava el producte final: les cordes. Així doncs, amb la crisi del tèxtil la demanda es redueix notablement fins que l’any 1988 abandonen l’edifici de Cal Corder.

Un reconeixement a un ofici, a un poble, a una família, a un germans, a un passat gens llunyà que formava part del dia a dia d’una ciutat com Manlleu.