Inici  /  Noticies   /  ERNEST CLARAMUNT, GERENT D’HILADOS RUSIÑOL”, REP UN DELS PREMIS BONAPLATA 2017 PER LA RECUPERACIÓ DEL CONJUNT INDUSTRIAL DE LA COLÒNIA RUSIÑOL

Els Premis Bonaplata 2017, organitzats per l’Associació del Museu de la Ciència i de la Tècnica i d’Arqueologia Industrial de Catalunya, tenen com a finalitat premiar l’interès per recuperar i difondre el patrimoni industrial de Catalunya; amb l’objectiu de sensibilitzar l’opinió pública sobre la importància del patrimoni industrial, testimoni de la nostra història.

El Jurat del Premi Col•laboració dels Premis Bonaplata, format pels membres de la Comissió de directors dels Museus del Sistema Territorial del Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (mNACTEC), va decidir atorgar un dels premis Bonaplata 2017 en la categoria de: col•laboració amb el mNACTEC i el Sistema Territorial a l’Ernest Claramunt Freixanet, gerent de “Hilados Rusiñol” per la tasca de recuperació del conjunt industrial de la colònia Rusiñol.

La Colònia Rusiñol és un conjunt industrial ubicat a la vora del Ter en el terme municipal de Manlleu. La fàbrica data de l’any 1845 i va esdevenir una de les més grans de Manlleu, ciutat ja en aquell moment convertida en la capital industrial d’Osona. L’any 1879 fou adquirida pel comerciant de cotó manlleuenc Jaume Rusiñol, avi del que seria l’artista modernista Santiago Rusiñol. A finals dels anys vuitanta del segle XIX s’hi va erigir una imponent “casa de l’amo”, d’estil premodernista, el Cau Faluga, que és en aquests moments un dels elements més significatius del conjunt.

L’empresa Hilados Rusiñol és la propietària del conjunt des de l’any 1980. Aquesta empresa va mantenir l’activitat industrial en l’àmbit de la filatura fins a l’any 2009. Hilados Rusiñol ha estat molt conscient dels valors històrics, paisatgístics, arquitectònics i culturals del conjunt de la colònia Rusiñol. L’any 2007 va iniciar un procés de restauració de diferents elements de la colònia. Destaquen en aquesta intervenció la restauració del Cau Faluga, la restauració de la llar de foc de la casa, obra original de l’escultor Enric Clarassó, les diferents reformes del conjunt industrial i la recuperació dels jardins històrics de la colònia.
La tasca i la sensibilitat d’Ernest Claramunt (Barcelona, 1958), gerent d’”Hilados Rusiñol” enginyer industrial tèxtil, han estat claus per a la recuperació de l’antiga esplendor del conjunt industrial de la colònia Rusiñol. Igualment és molt remarcable destacar l’esforç dedicat a la recerca de nous usos per al conjunt compatibles amb el seu valor patrimonial.