Inici  /  Noticies   /  LA COLÒNIA RUSIÑOL S’INCORPORA ALS ESPAIS VISITABLES DEL MUSEU INDUSTRIAL DEL TER

El Museu Industrial del Ter incorpora un nou espai a la seva oferta de visites guiades. La colònia Rusiñol, situada a les afores de Manlleu, a tocar del riu Ter, ha experimentat recentment un important procés de restauració. Fa uns mesos va obrir el restaurant Cau Faluga, a l’antiga casa de la família Rusiñol. La restauració de l’antiga torre de l’amo (tant interior com exteriorment), així com dels jardins ha suposat la recuperació d’un dels espais més significatius del patrimoni industrial català.

Durant la visita s’explicarà l’evolució històrica de la colònia tot fent referència a multitud d’aspectes, de caire econòmic, polític o social que n’han caracteritzat la seva evolució. Òbviament es destacarà una de les característiques més singulars de la colònia: el fet de pertànyer a la família Rusiñol, i durant molt de temps amb Santiago Rusiñol al capdavant. S’explicarà la trajectòria de l’artista, la seva vinculació amb Manlleu i algunes de les anècdotes que el van fer famós.

La visita a la colònia inclou: Passeig pels jardins, entrada al Cau Faluga, visita a la fàbrica de filatura (on entre d’altres veurem part de la maquinària, la turbina encara en funcionament, el netejareixes i l’espai dels manyans). També es visitarà el pis del director i s’explicaran altres elements, alguns d’ells desapareguts, com la casa dels encarregats, les antigues quadres i magatzems, les cases dels obrers, la cooperativa, l’escola, la cantina, les hortes i l’església.

A partir d’ara les visites a la colònia es podran fer en dies programats, o posant-se en contacte amb el Museu Industrial del per a grups organitzats.

Notes històriques de la colònia Rusiñol

La colònia Rusiñol

L’avi d’en Santiago, Jaume Rusiñol, va néixer a Manlleu a principis del segle XIX. Va ser ell qui a la dècada de 1870 va comprar can Remisa per convertir-la en la “Fàbrica de Hilados y Tejidos de Algodón de Jaime Rusiñol”. Anteriorment, ja havia participat en la construcció de la fàbrica de can Puntí, també a Manlleu.

La colònia Rusiñol es va convertir en el centre de les activitats industrials de la família. Durant la dècada de 1880 la colònia Rusiñol es va consolidar i s’aixecaren alguns dels edificis més destacats com l’església, nous habitatges per als treballadors i el Cau Faluga. A la mort de l’avi Jaume, el 1887, es constituí la societat “Rusiñol Hermanos”, formada per Santiago Rusiñol i el seu germà Albert. En aquell moment ja era la fàbrica tèxtil més gran de Manlleu.

La colònia Rusiñol constitueix el marc principal de les relacions de Santiago amb Manlleu. Les seves visites són constants, i la seva producció pictòrica, amb nombroses pintures de paisatges osonencs, així ho certifiquen. Des d’aquí, Santiago Rusiñol va iniciar també els seus famosos viatges en carro, amb el seu amic pintor Ramon Casas. Amb els anys, i a partir de la mort de l’avi, la relació de Santiago Rusiñol amb Manlleu s’anà diluint.

El Cau Faluga

El Cau Faluga es va construir pels volts de 1890 com a residència de la família Rusiñol durant les seves estades a Manlleu, en substitució de la casa que la família tenia al centre de la ciutat. Segueix el model de “torre de l’amo” tan comú a les colònies industrials catalanes de finals del segle XIX. Es tracta d’un edifici d’arquitectura molt singular, de tres pisos i planta quadrangular. La casa disposava igualment d’un jardí d’uns 2.500 m2. És evident la sensibilitat paisatgística dels Rusiñol, ja que l’any 1883 un plànol comercial i industrial de Manlleu ja deia de la fàbrica dels Rusiñol que “merece ser visitada, no solo por su grandiosidad, sino por el gusto exquisito con el que sus dueños la tienen montada. Cualquiera diría que no es otra cosa que una gran quinta de recreo”

Dins de l’habitatge, cal destacar la sala principal, d’uns 100 m2, on destaca la llar de foc, de grans dimensions i esculpida per Enric Clarassó entre els anys 1893 i 1895. L’element resta ornamentat fins dalt el sostre, i entre els diferents gravats destaquen un escut amb les quatre barres situat a la part central, al qual per un costat apareix una roda dentada i una llançadora (en clara referència al món fabril), i per l’altre una paleta de pintor com a símbol del vessant artístic de Santiago Rusiñol.

La restauració del Cau Faluga per convertir-lo en restaurant ha significat la recuperació d’un dels edificis més significatius del patrimoni industrial del Ter

Santiago Rusiñol i Prats

Santiago Rusiñol és un dels artistes més destacats i reconeguts de Catalunya. Va destacar, a banda de pintor (la seva activitat predilecta), com a escriptor, col·leccionista, periodista i dramaturg. Fou un artista polifacètic i un dels líders del Modernisme a Catalunya, que tenia com a espai de peregrinació la seva casa a Sitges: el conegut Cau Ferrat.

Santiago Rusiñol i Prats va néixer a Barcelona l’any 1861, en el si d’una família d’industrials tèxtils provinent de Manlleu. Com a hereu, Rusiñol havia de dirigir el negoci familiar. Amb la mort del seu avi, Jaume Rusiñol, Santiago va dirigir les seves passes cap a l’art i va confiar la gestió del negoci familiar al seu germà Albert. L’any 1931 va morir a Aranjuez considerat un dels referents de l’art i la literatura del seu temps.