Inici  /  Noticies   /  LA QUALITAT DE L’AIGUA DELS CURSOS FLUVIALS D’OSONA

LA QUALITAT DE L’AIGUA DELS CURSOS FLUVIALS D’OSONA

El Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis del Museu Industrial del Ter fa el seguiment de l’estat ecològic dels cursos fluvials de la conca del riu Ter des de l’any 2002, patrocinat per l’Àrea de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona. Aquest any 2006 s’ha ampliat el nombre de punts, incorporant-hi les conques del Besòs i del Llobregat, a càrrec del Consell Comarcal d’Osona.
A grans trets, l’any 2006 els cabals dels cursos fluvials d’Osona van ser molt baixos perquè les precipitacions van ser escasses. Tanmateix, els valors dels índexs de qualitat de l’aigua basats en els macroinvertebrats aquàtics (sabaters, cuques de capsa, escarabats d’aigua, etc.) han mantingut una tendència clara a millorar. Aquí hi té un paper destacat, sens dubte, la millora progressiva en la gestió de les aigües residuals -tot i que hi hagi aspectes concrets encara per millorar, com per exemple els petits nuclis i moltes cases aïllades-. Els cursos fluvials amb una qualitat ecològica molt bona són la Riera Major, la Riera de Merlès, el Ges riu amunt de Torelló i el Ter riu amunt de Manlleu. En canvi, encara hi ha rius que presenten sovint una qualitat dolenta o pèssima, com el Gurri, el Meder, el Congost i moltes rieres del Lluçanès.
D’altra banda, i al contrari que les formes de nitrogen, les concentracions de fosfats a l’aigua han tendit a augmentar a molts punts de seguiment durant els darrers cinc anys estudiats. La gestió dels residus ramaders -porcins i bovins-, tot i que comença a donar fruit en l’estabilització de la qualitat a les aigües subterrànies, encara té molts aspectes per resoldre pel que fa a qualitat d’aigua fluvial. Així mateix, segueix pendent la millora de la qualitat de la vegetació de ribera, que tindria un paper molt important en la retenció de nutrients procedents de l’agricultura, a part d’altres aspectes ecològics -biodiversitat, etc.- i paisatgístics.
Per a més informació, podeu sol·licitar la memòria anual complerta a:
Museu Industrial del Ter.
Passeig del Ter, SN. 08560 Manlleu (Osona). TEL: 93 851 51 76. FAX: 93 851 27 35.