Inici  /  Novetats   /  Les Degollades de Folgueroles (1858)

Les Degollades de Folgueroles (1858)

El Museu del Ter presenta el llibre Les Degollades de Folgueroles (1858). Un crim de violència masclista de ressò internacional, de Joan Vilamala Terricabras

Joan Vilamala Terricabras recupera aquesta tràgica història de violència masclista a partir del seu impacte en la premsa i els romanços de l’època.

El llibre s’ha publicat en format digital i està disponible en obert al web del Museu del Ter.

El divendres 31 de març de 2023 al Museu del Ter es va presentar la publicació en línia Les Degollades de Folgueroles (1858). Un crim de violència masclista de ressò internacional de Joan Vilamala Terricabras. Es tracta d’un treball singular que afronta uns greus fets de l’any 1858, en ple procés de consolidació de la transformació industrial del Ter a la comarca d’Osona: el dramàtic atac de dos homes, treballadors del tèxtil de Roda de Ter a sis joves treballadores, també de la incipient indústria tèxtil, que es trobaven de camí de les fàbriques del Ter cap a casa seva, a Folgueroles. Com a conseqüència d’aquest atac, al terme municipal de Tavèrnoles, tres d’aquelles noies moriren assassinades i les altres tres foren greument ferides pels assaltants. Un episodi extraordinari per la seva brutalitat i per l’impacte que va tenir en l’opinió pública nacional i internacional de l’època, però que més enllà d’aquest caràcter extraordinari ens parla del control social i la violència exercida sobre les dones en aquell moment històric i en el context del procés de desenvolupament industrial d’aquest racó de la conca del Ter.

Les Degollades de Folgueroles (1858)

Aquest llibre recupera aquesta història i posa, per fi, gràcies a la tenacitat d’en Joan Vilamala, noms i cognoms a aquestes sis noies, víctimes de la violència masclista. Pel seu autor el treball té també una dimensió personal. Vilamala és natural de Folgueroles, i una de les supervivents de l’atac era la seva besàvia, Maria Serra i Oms, que en el moment del fets tenia 12 anys. Per això, aquesta història forma part de la seva memòria familiar i l’ha encuriosit des de sempre. Així, al llarg dels anys ha anat recollint informació que ara, aplegada, es recull en aquesta publicació.

Reconstrucció dels fets

Aquests fets van tenir un gran impacte en la premsa de l’època i en la literatura de canya i cordill, especialment els romanços. Aquestes, a banda dels arxius, han estat les fonts principals de Joan Vilamala per reconstruir els fets de la nit del 21 d’agost de 1858, així com la fugida dels dos criminals cap a França, el procés d’extradició, el judici i, finalment, l’execució en el mateix lloc on s’havia produït el crim. El llibre inclou també una cronologia dels fets, un annex amb la reproducció dels diferents romanços utilitzats i una auca, gènere literari del qual en Joan Vilamala és autor habitual.

La publicació

Aquesta publicació digital ha comptat amb l’impuls de l’Ajuntament de Folgueroles, d’on eren naturals les protagonistes del llibre i també el seu autor, així com amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona i els ajuntaments de Tavèrnoles i Gurb, aquests darrers, escenaris dels fets.

Es tracta d’una publicació que estarà disponible en format digital i en obert a l’apartat de publicacions en línia del web del Museu del Ter. Més endavant, per iniciativa dels ajuntaments de Folgueroles, Tavèrnoles i Gurb es farà un tiratge limitat del llibre en paper.

L’autor: Joan Vilamala i Terricabras

Joan Vilamala i Terricabras (Folgueroles,1949) establert a Manresa des de 1972, on ha exercit de professor de català fins a la jubilació, és un home polifacètic. Va ser cofundador dels Esquirols, compositor de bona part de les cançons del grup, i ha estat el lletrista de les cançons de dos musicals de Víctor Alexandre: Trifulkes de la Catalana Tribu (2009) i Onze, nou catorze (2013). Com a verdaguerista ha publicat el vídeo Verdaguer, poeta de Catalunya (1988/2008), tres antologies i articles diversos. En qualitat d’historiador ha participat en Folgueroles, societat i vida d’un poble (AA.DD) i amb Santi Ponce en L’únic Soldat. Memòries de Josep Teixidor i Dachs (2010). Ha publicat La Creu de la Culla. Deu textos, en vers i prosa. d’una rondalla manresana (2015)  i ha rescabalat una nissaga de cinc generacions d’escultors en L’obra dels Pujol. Escultors de la Catalunya central (ss. XVIII-.XIX) (2001)  i en diversos articles de revistes comarcals com ara «Ausa», «Dovella», «L’Erol» i  «Oppidum».  En el marc de la poesia popular és l’autor d’un conjunt de més de tres-centes auques, del llibre de versos Cançons auques i badalls  (2013) i  des de 2007 escriu mensualment amb el pseudònim Lo Gaiter del Calders a la revista manresana El Pou de la gallina.