Inici  /  Noticies   /  LES HORTES COMUNITÀRIES DE CAN SANGLAS JA SÓN UNA REALITAT

LES HORTES COMUNITÀRIES DE CAN SANGLAS JA SÓN UNA REALITAT

La fàbrica de can Sanglas, que avui acull el Museu industrial del Ter, formava part d’un conjunt paisatgístic marcat per la presència de fàbriques i per les hortes, que ocupaven tota la façana fluvial del Ter a Manlleu. Al llarg de la segona meitat del segle XX les fàbriques van anar tancant i les hortes van desaparèixer en bona part. L’any 2004, amb la inauguració del Museu Industrial del Ter a la fàbrica de can Sanglas un dels edificis més antics del patrimoni industrial de Manlleu recuperava un nou ús per la ciutat. Les hortes de can Sanglas, al costat del museu, restaven, però, sense treballar. Com un paisatge en ruïnes. Des del museu es va impulsar en aquell moment el projecte de recuperar, com s’havia fet amb la fàbrica, les hortes que portaven el seu mateix nom com a espai públic al servei dels manlleuencs i amb la vocació de mantenir-hi els seus usos històrics amb un projecte d’hortes comunitàries. Un projecte que combinava la vocació patrimonial del museu, en aquest cas amb la recuperació d’un paisatge urbà històric, i la seva vocació social. Des del primer moment aquesta voluntat del museu va coincidir amb objectius i projectes del Grup de Defensa del Ter.

Conjuntament amb el Grup de Defensa del Ter es va decidir en aquell moment organitzar un curs d’horticultura que permetria als alumnes treballar les hortes fins la finalització del curs, que coincidia amb la collita. D’aquest curs, organitzat conjuntament amb el GDT i l’Ajuntament se n’han fet quatre edicions des de l’any 2006 fins al 2009, en les que han participat com a professors Pere Crosas i Miquel Bonet. Al llarg de d’aquestes edicions més de 180 persones han participat dels cursos. Molts d’aquests alumnes s’han implicat posteriorment en el procés que ha permès adequar les hortes de can Sanglas com a hortes comunitàries (rec, parcel·lació, etc.), un procés de participació i voluntariat que van coordinar el GDT i la Regidoria de Medi Ambient.

L’adjudicació de les parcel·les es va fer el passat mes d’octubre a través d’un sorteig al museu, donat que es van rebre 71 sol·licituds per optar a una de les 27 parcel·les de l’horta de Can Sanglas, i el dissabte 7 de novembre, es va fer el lliurament de les parcel·les als hortolans. Un procés que ara coordina definitivament la Regidoria de Medi Ambient de l’Ajuntament, que garanteix la total transparència, però en el que continuem implicats tant el Museu Industrial del Ter com el Grup de Defensa del Ter. Desprès d’un procés llarg, intens, en el que han participat vàries entitats i molts voluntaris no podem fer res més que expressar la satisfacció per la feina feta. Entre tots!