Inici  /  Novetats   /  Memòria d’activitats del Museu del Ter 2023

Memòria d’activitats del Museu del Ter 2023

L’any 2023 el Museu va tenir 27.275 usuaris. D’aquests destaquem els que corresponen a la dimensió educativa, amb 11.774 alumnes participants en activitats mediades pels educadors del museu.

Hem programat i produït dues exposicions conjuntament amb entitats manlleuenques: la colla gegantera de Manlleu i el Club patí Manlleu.

Continuem amb l’esforç en la producció de documentals i projectes audiovisuals vinculats a activitats i a recerques, en obert al canal de Youtube del museu, amb 146.127 visualitzacions el passat 2023.

Com cada any us presentem la memòria d’activitats del Museu del Ter. Hi trobareu les dades relatives als públics del museu en les dimensions presencial i digital, el destacat dels principals projecte en línia i en obert, i una breu crònica dels projectes i línies de treball del museu acompanyada dels impactes generats per cada activitat i els enllaços amb els referents digitals. Cada any en la memòria proposem en forma d’editorial una reflexió sobre la nostra activitat. Enguany la dediquem a la coprogramació d’activitats amb les entitats del nostre entorn.

Els públics del Museu del Ter

Pel que fa als públics presencials el museu ha comptat durant l’any 2023 amb una audiència de 27.275 persones entre visitants individuals (2.464), visitants en grups organitzats (3.625), visitants a les exposicions temporals (3.208), participants de les activitats educatives (11.774), participants en les activitats de divulgació organitzades pel museu (2.886) i participants en les activitats acollides pel museu en els seus espais però organitzades per altres agents (3.436). S’han realitzat 74 activitats pròpies que s’han desplegat en 674 sessions, i s’han acollit 67 activitats d’altres agents desplegades en 114 sessions.

En aquests dades de públics hem de destacar la importància de l’acció educativa, desenvolupada en les tradicionals, visites, sortides i tallers 9.232 alumnes), però també en projectes varis de partenariat amb la nostra comunitat educativa (2.552 alumnes).

Pel que fa a l’abast i els públics digitals el museu comptava a finals de 2023 amb una comunitat digital de 26.923 persones a les XXSS (Facebook, Instagram, Youtube i X). 30.598 usuaris a la web 1.816.030 usuaris al web coneix el riu i enguany destaquem les 146.127 visualitzacions al nostre canal de Youtube.

Publicacions en línia

L’any 2023 el Museu del Ter ha produït 14 noves publicacions en línia. Destaca en aquesta xifra l’edició de la dramatúrgia dels 9 espectacles teatrals produïts amb la companyia Corcia Teatre entre 2008 i 2021. També cal destacar el llibre “Les degollades de Folgueroles (1858)” de Joan Vilamala, “Les fàbriques de Gallifa, una història a la intempèrie”, de Marina Cirera i el catàleg de l’exposició “Que comenci la festa. 100 anys fent ballar els gegants a Manlleu” de Pol Rifà.

Projectes audiovisuals en línia

El Museu del Ter fa un esforç en la producció de documentals i projectes audiovisuals vinculats a les seves activitats i recerques. L’any 2023 cal destacar entre altres “Que diuen els ocells. Verdaguer i els ocells del Ter a Manlleu”, produït conjuntament amb la Casa Museu Verdaguer, “Que no parin les fàbriques. Els manyans de les fàbriques del Ter”, o també dos nous capítols de la sèrie “Mans destres”. El museu posa en obert totes aquestes produccions en el seu canal de Youtube, que l’any 2023 ha tingut 146.127 visualitzacions.

Exposicions

Entre les exposicions acollides, itineràncies i produccions pròpies acollides a les nostres sales d’exposició temporals cal destacar la producció de dues exposicions programades i produïdes conjuntament amb dues entitats manlleuenques: la colla gegantera de Manlleu i el Club patí Manlleu. La primera exposició, comissariada per l’antropòleg Pol Rifa va permetre recuperar els 100 anys d’història gegantera a Manlleu. La segona, inaugurada a finals d’any i comissariada per Laia Miralpeix, fa un repàs al cinquanta anys d’història de l’hoquei patins a Manlleu.

Treball en xarxa i Museu de Suport territorial

La memòria també mostra la dimensió territorial del Museu del Ter, que participa en diverses xarxes nacionals com L’Observatori del Patrimoni Etnològic i immaterial de la Direcció General de Cultura Popular, la Xarxa de Museus Locals de la Diputació de Barcelona, el Sistema Territorial del Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya i la Xarxa de Museus de Ciències Naturals de Catalunya. A més el Museu del Ter participa del programa de Museu de Suport Territorial del Servei de Museus de la Generalitat donant servei i assessorament a equipaments patrimonials de les comarques d’Osona i el Lluçanès.