Inici  /  Noticies   /  PODEU VEURE FUNCIONAR MÀQUINES DE LA FILATURA GRÀCIES A LA FORÇA DE L’AIGUA

PODEU VEURE FUNCIONAR MÀQUINES DE LA FILATURA GRÀCIES A LA FORÇA DE L’AIGUA

El projecte de recuperació d’aquest giny industrial permet mostrar com l’energia hidràulica, generada per la força de l’aigua, a la Turbina Fontaine mitjançant un sistema de transmissió mecànica (els embarrats), posa en funcionament algunes de les màquines de la filatura. Aquest projecte representa una gran millora pedagògica i interpretativa, i esdevé un nou al·licient per visitar el museu.
En la recuperació del patrimoni industrial els embarrats i sistemes de transmissió, han estat poc reivindicats, a diferència de les màquines que en rebien la força, i molts van desaparèixer amb l’arribada de l’electricitat.

El conjunt instal·lat a can Sanglas el conformen peces de diverses procedències. Destaca especialment en aquest conjunt, a banda de la turbina, un pinyó d’angle, donació de Miquel Dilmer, i que procedeix del molí d’en Saleta (Les Masies de Voltregà).

A partir d’ara, aquest sistema d’embarrats posarà en funcionament, mitjançant l’energia de l’aigua, quatre màquines relacionades amb el món de la filatura: un aspi de torçar, una màquina d’omplir rodets, una premsa de madeixes i una màquina de fer cordill, també coneguda com a “ballarina”.

La instal·lació d’aquest sistema d’embarrats, també ha comportat la renovació d’una part de l’exposició permanent “La fàbrica de riu”. Destaquem un diccionari en gran format, que permet identificar les diferents peces que configuren l’embarrat, així com la funció que realitza cadascuna d’elles. Representa també una gran millora museogràfica la instal•lació d’un joc interactiu en el que, mitjançant una pantalla tàctil el visitant pot, virtualment, posar en funcionament la turbina Fontaine, i posar-se a la pell d’un treballador de la fàbrica.
El projecte s’ha pogut desenvolupar gràcies al suport de la Diputació de Barcelona, la Direcció General del Patrimoni Cultural del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, el Consorci Alba-Ter i el Ministeri de Cultura. També ha comptat amb la col·laboració de l’àrea de Serveis Territorials de l’Ajuntament de Manlleu.
Diumenge a les 12h, amb la vostra entrada al museu, podreu veure funcionar el embarrats de la fàbrica.