Inici  /  Noticies   /  PRESENTACIÓ DEL PROJECTE DE CUSTÒDIA I RESTAURACIÓ “RIBERES DEL TER”: RESUM D’ACTUACIONS EFECTUADES ELS ANYS 2009-12.

Aquest projecte parteix d’un acord marc de custòdia fluvial signat el 2 de març de l’any 2009 entre els ajuntaments de Manlleu, les Masies de Voltregà i Torelló i el Museu del Ter.

El projecte “Riberes del Ter” (www.museudelter.cat/riberesdelter) consisteix en el desenvolupament d’acords i actuacions de custòdia i restauració fluvial amb propietaris i gestors (públics i privats) a la conca del riu Ter, preferentment a les seves parts mitjana i alta.

L’objectiu de la custòdia fluvial és generar la responsabilitat dels usuaris i propietaris vinculats a rius i zones humides, però també de les administracions competents. Es fa establint acords o convenis de gestió, concessions i autoritzacions per a la conservació o per contractes de serveis, entre d’altres. Són exemples d’actuacions de custòdia fluvial la gestió i la restauració d’espais, les adopcions de riu, la promoció d’àrees protegides i la promoció de tècniques de pesca sostenible. També comporta fer seguiments i estudis de recerca, per avaluar el resultat d’actuacions efectuades i corregir, si s’escau, les futures.

Els anys 2009-2012 aquest projecte ha portat resultats molt positius, tant pel que fa a superfície sota custòdia (un total de 61,26 ha) com al gruix de les activitats desenvolupades, finançament obtingut i aliances assolides. Ja treballa a 20 km de riu i ha actuat en un total d’11 espais riberencs diferents. A banda de l’acord marc signat l’any 2009 amb els ajuntaments de Torelló, les Masies de Voltregà i Manlleu, que ja suposa directament la custòdia de tots els seus espais fluvials de propietat municipal, s’han signat un total de 4 acords de custòdia més amb propietaris privats. S’han tallat més de 5.000 arbres d’espècies invasives i s’han plantat, per ara, 7.100 esqueixos i plançons d’espècies autòctones. Establint una rampa de fons a la llera del riu, s’han reactivat els braços inactius de l’illa de les Gambires (riu Ter a Torelló). S’han promogut dos projectes de dispositius de pas per a peixos en rescloses, un ja executat: la rampa per a peixos de la resclosa de la Teula (riu Ter a Manlleu). S’hi han portat a terme projectes de seguiment i recerca en relació a l’evolució de l’estat ecològic i la biodiversitat, en part associats al projecte Interreg IVB SUDOE “Ricover” (2009-2011), desenvolupat conjuntament amb el Centre Tecnològic Forestal de Catalunya. S’ha creat una xarxa de voluntariat ambiental associada al projecte “Riberes del Ter”. S’han organitzat nombroses visites guiades i tallers, editat desplegables, elaborat articles de premsa, vídeos, documentals de televisió, etc.

Paral·lelament, han sorgit nous ajuntaments interessants a afegir-s’hi, considerant que treballant plegats es pot fer més força a la recerca de finançament i aliances per a la custòdia i restauració dels rius i rieres. És el cas dels Ajuntaments de Sant Vicenç de Torelló i Vic, que s’incorporen al moment actual a la signatura d’aquest conveni, amb un compromís per a 10 anys, renovable.

Tots cinc ajuntaments implicats ja treballen i/o participen en projectes i actuacions de custòdia i restauració fluvial als seus municipis i, en aquest sentit, ja col·laboren des de fa temps ençà el Museu del Ter.

Aquest acte suposa el reafirmament del compromís amb la custòdia i la restauració dels cursos fluvials de la conca del riu Ter mitjançant el projecte “Riberes del Ter” per part del Museu del Ter i els ajuntaments de Torelló, les Masies de Voltregà i Manlleu (Osona), i la incorporació de dos més: Sant Vicenç de Torelló i Vic.

……………………..

Títol de l’acte: Presentació del projecte de restauració i custòdia “Riberes del Ter”: resum d’actuacions efectuades els anys 2009-12.

Dia i hora: Dimecres, 20/03 a les 19h.

Lloc: Auditori Roca, Museu del Ter (Manlleu).

Presentacions (breus, de 5-8 minuts cadascuna):
∙ Benvinguda de part del president de la Fundació privada Museu del Ter (Pere Prat).
∙ Estat ecològic dels rius i rieres d’Osona l’any 2012. A càrrec de Núria Sellarès (CERM – Museu del Ter).
∙ Actuacions de voluntariat, restauració i custòdia efectuades a les Riberes del Ter els anys 2009-12. A càrrec de Laia Jiménez (CERM – Museu del Ter).
∙ Avaluació de la rampa per a peixos de la resclosa de la Teula (riu Ter a Manlleu) l’any 2012. A càrrec de Marc Ordeix (CERM – Museu del Ter).
∙ “Restauració fluvial i gestió ecològica. Manual de bones pràctiques de gestió de rius i riberes” (fruit del projecte europeu Interreg IVB, RICOVER, anys 2009-11). A càrrec de Jordi Camprodon (CTFC).
∙ Parlaments breus a càrrec dels representants dels ajuntaments associats al projecte “Riberes del Ter”.
∙ Signatura del nou CONVENI MARC DEL PROJECTE “RIBERES DEL TER”, DE CUSTÒDIA I RESTAURACIÓ DELS CURSOS FLUVIALS DE LA CONCA DEL RIU TER, entre els 5 ajuntaments i el Museu del Ter.

Hi sou tots/es convidats/es!