Inici  /  Noticies   /  TORELLÓ, LES MASIES DE VOLTREGÀ, MANLLEU I EL CENTRE D’ESTUDIS DEL RIUS MEDITERRANIS – MUSEU INDUSTRIAL DEL TER SIGNEN UN CONVENI PER A LA CUSTÒDIA DEL RIU TER.

Aquest acord té una durada de 10 anys, prorrogables. Hi van intervenir Pere Prat, com a president de la Fundació Privada Museu Industrial del Ter-Can Sanglas, Miquel Franch, alcalde de Torelló, Sergi Vilamala, alcalde de les Masies de Voltregà, M. Carme Bassas, regidora de Medi Ambient de l’Ajuntament de Manlleu.

L’objectiu dels ajuntaments de Manlleu, Torelló i les Masies de Voltregà i el Centre d’Estudis del Rius Mediterranis – Museu Industrial del Ter és coordinar-se per conservar i millorar l’estat ecològic i la biodiversitat del riu Ter i els seus afluents al seu pas per aquests municipis, i promoure actuacions de custòdia fluvial en aquest àmbit.

El projecte que hi ha al darrere de la signatura del conveni es denomina Pla de gestió per al desenvolupament d’acords i actuacions de custòdia fluvial al riu Ter a Torelló, les Masies de Voltregà i Manlleu (Osona), des de la finca de Conanglell fins al meandre del Gelabert, que resumidament s’anomena projecte “Riberes del Ter”. A partir d’aquest pla de gestió, i en paral·lel a la seva redacció, s’està cercant suport econòmic i aliances per a la realització d’actuacions de manera coordinada ja aquest mateix any 2009.

Tot i que els tres ajuntaments i el Centre d’Estudis del Rius Mediterranis – Museu Industrial del Ter treballen per separat en projectes diversos associats al riu des de fa uns quants anys, un any enrere ja es van proposar de fer un treball conjunt. Aquesta proposta marc va ser seleccionada al programa de custòdia fluvial 2008 de l’Agència Catalana de l’Aigua i la Xarxa de Custòdia del Territori -va ser escollida per exposar-la públicament a Tortosa el 28 de novembre en el marc d’unes jornades sobre custòdia d’espais fluvials-. També se’n va informar l’Àrea d’Espais Naturals de la Diputació de Barcelona, que ja s’ha compromès a implicar-s’hi per mitjà d’una iniciativa concreta l’any 2009, en procés d’elaboració. Així mateix, ja hi ha tramitats -amb bones perspectives- altres possibles ajuts i suports (d’àmbit català i de la UE) i se’n preveu sol·licitar més. El projecte “Riberes del Ter” també compta amb el recolzament d’altres entitats, com el Grup de Naturalistes d’Osona (ICHN), i preveu un treball conjunt amb tots aquells altres agents que es sentin interlocutors del riu.

Ara com ara, el Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis – Museu Industrial del Ter està redactant el projecte “Riberes del Ter”, una revisió de les propietats riberenques dels tres municipis amb l’objectiu de detectar-hi oportunitats i definir-hi sinèrgies i actuacions possibles cara a la seva conservació i millora al llarg dels propers 10 anys. Alhora, està cercant el vist-i-plau i la signatura d’acords de custòdia concrets en almenys un parell de finques privades del conjunt de l’àrea i acabant de valorar-hi l’execució d’alguna iniciativa.

Aquest seguit de meandres fluvials, amb propietats i pressions ambientals diverses (infraestructures de comunicació i extraccions d’àrids, unes antigues i altres en projecte), socialment s’han començat a posar en valor, sobretot per l’existència del camí Vora Ter, el GR210, l’itinerari naturalístic de les illes i meandres de les Gambires i Gallifa (al riu Ter a les Masies de Voltregà), la rehabilitació de la Bardissa (a la confluència dels rius Ges i Ter, a Torelló), la rehabilitació de la platja del Dolcet (a Manlleu), etc. El paisatge i els ocells aquàtics en són elements de màxim interès. Tant la connectivitat ecològica del riu com l’estructura de la vegetació de ribera, en conjunt, però, encara hi són millorables.

Els tres municipis creuen que, vistos els resultats positius de les experiències prèvies -moltes ja endegades de manera conjunta entre els entitats signats d’aquest conveni- i la feina que encara resta per fer, és l’hora de tirar endavant de manera coordinada actuacions de custòdia i restauració o rehabilitació del riu, a curt i mitjà termini.