Inici  /  Noticies   /  Documentem el fons fotogràfic de Josep Costa

Documentem el fons fotogràfic de Josep Costa

Josep Costa, de sobrenom “Dientes”, procedia de can Dientes del Poble Sec (Les Masies de Voltregà). Vivia amb la seva dona, la Mercè Llagostera, en un pis al carrer Sant Antoni de Sant Hipòlit de Voltregà. Sovint se’l veia amb una càmera fotogràfica penjada al coll. La seva afició a la fotografia el va portar a fer fotos de tota mena, que signava amb el renom Vilanova. Era la manera que tenia de fer explícita la seva vinculació amb la seva població d’origen: Vilanova i la Geltrú.

El fons fotogràfic consta de 2.459 fotografies (positius), ordenades en 6 àlbums. La majoria d’imatges corresponen a la zona de Voltregà, realitzades a les dècades centrals del segle XX (s’inicien a la dècada de 1930 i finalitzen a la de 1960). La temàtica és diversa però hi ha un predomini de fotografia “espontània” que retrata la vida quotidiana al Voltreganès.

La família Ginesta (dipositària del fons) el va cedir al Museu del Ter el mes de gener de 2014 amb el compromís, per part d’aquesta entitat, de conservar i difondre el llegat fotogràfic de Josep Costa.

Amb el fons digitalitzat, el Museu va engegar el taller de fotografia “Desvetllem la Memòria del fons de Josep Costa “Dientes”, una activitat de documentació col·lectiva, que es va realitzant de manera periòdica i on les fotografies són projectades a gran format i es documenten entre els assistents. Es posa nom, cognoms i moltes vegades els sobrenoms, a les persones que apareixen fotografiades, i no ens deixem de fixar en la roba que vesteixen, el lloc on es troben i en definitiva qualsevol informació significativa que ens aporti la fotografia.

Actualment i fins al mes de juny, les sessions es fan el primer dilluns de cada mes al local “el ganxo” de Sant Hipòlit de Voltregà. Des de que es van iniciar aquests tallers, s’han realitzat 10 sessions en les que han participat 353 persones i s’han documentat gairebé 400 fotografies.

El taller de fotografia es fa en col·laboració amb el Centre d’Estudis Voltreganès, el Grup Obert les Branques, i els ajuntaments de Sant Hipòlit i les Masies de Voltregà, així com amb el suport de la Direcció General de Cultura Popular, Associacionisme i Acció Cultural del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.