Inici  /  Noticies   /  ACTES DE LA SETMANA DE LA CIÈNCIA AL MUSEU INDUSTRIAL DEL TER

ACTES DE LA SETMANA DE LA CIÈNCIA AL MUSEU INDUSTRIAL DEL TER

Del 13 al 24 de novembre se celebra la 14a Setmana de la Ciència. Al llarg d’aquests nous dies es fan diferents activitats: jornades de portes obertes als museus, conferències, tallers, concursos, passejades mediambientals, cinema de divulgació científica arreu de Catalunya.

Aquest any, la Setmana de la Ciència s’uneix a les dues grans celebracions científiques de l’any 2009: l’Any Internacional de l’Astronomia i l’Any Darwin. Astronomia i evolució, dues disciplines del saber que, gràcies a les idees revolucionaries de científics com Galileo Galilei i Charles Darwin, ens han permès conèixer aspectes clau de la nostra existència.
Un any més el Museu Industrial del Ter s’ha sumat a la Setmana de la Ciència, que coordina la Federació Catalana per a la Recerca i la Innovació, amb l’organització d’activitats, una d’elles amb la celebració de l’Any Darwin de rerefons. Els actes començaran el proper dijous 12 de novembre a les 20h amb la conferència “L’home, és fill de la mona? El bisbe Aguilar de Manlleu contra Darwin” a càrrec de Pasqual Bernat del Centre d’Estudis d’Història de la Ciència – Universitat Autònoma de Barcelona.

L’aparició del llibre l’Origen de les espècies, de Charles Darwin, va generar un fort debat en gairebé tots els àmbits del coneixement i la societat de l’època.
En aquesta conferència, Pasqual Bernat ens explicarà com el clergue manlleuenc Francesc Aguilar (bisbe Aguilar) va fer una crítica a les teories darwinistes fonamentant els arguments en un coneixement científic. Un fet poc habitual que li confereix, sens dubte, un valor extraordinari i la primera resposta seriosa de l’Església al desafiament ideològic que començava a representar l’univers darwinià.

Els actes continuaran el diumenge 15 de novembre amb una Jornada de Portes Obertes de 10h a 14h amb una demostració de la turbina Fontaine a les 11.30h. Aquesta jornada permetrà al visitant conèixer o redescobrir el Museu Industrial del Ter, ampliat recentment amb una nova sala: La Societat Industrial 1845-1935.
La darrera de les activitats es farà el dijous 19 de novembre a les 20h i serà la conferència “Els corbs marins i l’estudi de les seves migracions” a càrrec de Joan Aymerich del Grup d’Anellament de Calldetenes – Osona.

Joan Aymerich, anellador i naturalista del Grup d’Anellament de Calldetenes – Osona (GACO), presentarà el projecte que duen a terme des del desembre de 2006 sobre els corbs marins grossos (Phalacrocorax carbo), uns ocells migradors que hivernen habitualment al riu Ter, i d’altres zones humides. A partir de l’anellament d’una norantena d’exemplars i la lectura de més d’un miler d’anelles, estan fent un seguiment que els permet estudiar exhaustivament les seves migracions entre el nord i el sud d’Europa.

Totes les activitats es duran a terme al Museu Industrial del Ter de Manlleu i són gratuïtes.