Inici  /  Noticies   /  EL CENTRE D’ESTUDIS DELS RIUS MEDITERRANIS VA PARTICIPAR A LA VI REUNIÓ DE LA XARXA DE CUSTÒDIA DEL TERRITORI

La Xarxa de Custòdia del Territori (xct), el Consorci del Lluçanès i l’Ajuntament de Lluçà van organitzar un congrés de grans dimensions amb seu a Santa Eulàlia de Puig-oriol, Lluçà. Va ser la VI Reunió de la xct, que amb el lema “Junts conservem el patrimoni. La custòdia del territori, cosa de tots” es va plantejar com un fòrum de coneixements i debat per a consolidar la custòdia del territori a Catalunya i les Illes Balears.
Aquesta reunió anava dirigida a organitzacions, institucions i persones interessades en descobrir la custòdia del territori o que ja hi estan implicades. Hi van participar més de 120 assistents, entre els quals el Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis del Museu Industrial del Ter, i s’hi van dur a terme conferències, ponències, comunicacions, espais de trobada, tertúlies, debats, presentacions i una visita de camp en un espai en custòdia a la riera de Merlès.

Els objectius d’aquesta trobada eren aconseguir un major coneixement social i ampliar la +implicació ciutadana en la custòdia del territori, aprofundir en el coneixement de les eines fiscals i legislatives pels acords de custòdia del territori, afavorir l’intercanvi entre les entitats de custòdia i la participació dels propietaris de terrenys i finalment parlar de tots els àmbits temàtics de la custòdia del territori com són
el fluvial, el marí, l’agrícola i el patrimoni cultural. En aquesta Reunió es van presentar vàries novetats per part dels projectes en què treballa la xct. Vàries d’aquestes activitats estaven relacionades amb el Pla d’Implicació Ciutadana que s’ha portat a terme durant el 2009 i que aposta per una major participació i coneixença de la ciutadania sobre la custòdia del territori. Es va presentar el projecte del nou portal ciutadà Viu la terra, el Joc de la Custòdia i la Guia per divulgar la custòdia del territori. Per altra banda, també es va presentar un nou fulletó per implicar els Municipis en la custòdia del territori. Aquesta Reunió estava emmarcada en la participació de la iniciativa Countdown 2010, Salvar la biodiversitat i amb la campanya 350.org mundial per conscienciar sobre els reptes del canvi climàtic.

El Centre d’Estudis del Rius Mediterranis conjuntament amb l’Associació Hàbitats Projecte Rius varen fer la presentació del Grup de Treball de Custòdia Fluvial de la xct. En el marc d’aquesta es va presentar el tríptic que s’ha editat del Torrent i Pantà de Garet per donar a conèixer aquest espai, una resera natural privada, custodiada pel Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis. En aquest sentit el gestor de la finca (Pere Garet) i el CERM tenen un acord de custòdia, establert inicalment en 10 anys, amb l’objecitu de conservar i millorar l’estat ecològic i la biodiversitat del torrent, el pantà i el seu entorn, compaginant-hi activitats agràries, forestals i turístiques sostenibles