Inici  /  Noticies   /  El Museu del Ter s’integra al projecte SignemMuseus

El Museu del Ter s’integra al projecte SignemMuseus

Neix l’any 2022, impulsat pel Departament de Cultural de la Generalitat de Catalunya a través del Servei de Museus i Protecció de Béns Mobles, juntament amb l’Agrupació de Persones Sordes de Vic i Comarca en coordinació amb el MEV Museu d’Art Medieval de Vic.

El Museu del Ter se suma al projecte SignemMuseus

SignemMuseus és un projecte d’accessibilitat inversa, que ofereix visites guiades inclusives realitzades per persones sordes signants en Llengua de Signes Catalana (LSC). També els acompanya un intèrpret que hi posarà veu perquè persones oïdores puguin seguir les visites, a més de facilitar la lectura labial a persones sordes oralistes.
El Museu del Ter s’ha sumat al projecte fomentant la cultura inclusiva, amb la programació de la primera visita el passat 27 de maig.

Com neix la iniciativa SignemMuseus

La iniciativa va començar, l’any passat 2022, impulsat pel Departament de Cultural de la Generalitat de Catalunya a través del Servei de Museus i Protecció de Béns Mobles, juntament amb l’Agrupació de Persones Sordes de Vic i Comarca en coordinació amb el MEV Museu d’Art Medieval de Vic.
La singularitat de la proposta es troba en el fet que dona protagonisme i una oportunitat laboral al col·lectiu de persones sordes, convertint-les tant en mediadores i guies del Museu com en coautores d’una nova activitat construïda a partir de les visites que habitualment es realitzen per a persones oients.

Recursos interpretatius per fer més accessible la visita al Museu

El Museu del Ter va posar en funcionament, el passat 2022, l’audioguia i signoguia gratuïtes per fer més accessible la visita. Una iniciativa del Departament de Cultura a través del programa Visitmuseum amb la col·laboració del Museu del Ter. El recurs interpretatiu es troba en els quatre idiomes habituals del projecte (català, castellà, anglès, francès) i, en una clara aposta per l’accés universal a la cultura, també en amazic.
L’audioguia té una durada de 24 minuts dividits en 17 pistes d’àudio i acompanya al visitant en el descobriment del procés d’industrialització del riu Ter. La incorporació de l’audioguia en amazic ha comportat l’adaptació de la plataforma Visitmuseum a aquest idioma, en alfabet llatí i neotifinac, garantint així l’accessibilitat dels continguts del Museu del Ter a una comunitat nombrosa i representativa de Manlleu. La signoguia té una durada de 30 minuts i està feta amb  la col·laboració de la Federació de Persones Sordes de Catalunya (FESOCA).