Inici  /  Noticies   /  Finalitzen les obres de restauració de la Font de la Mare de Déu a càrrec de l’empresa Vicus

El proper dijous, 8 de juny, a les 19 h., a la mateixa Font de la Mare de Déu, els restauradors Mireia Farrerons i Francesc Tornero i l’investigador Joan Arimany  explicaran les tasques de restauració que s’han realitzat a la font. L’acte comptarà també amb la participació d’una representant de les Pabordesses.

Consulteu aquí el díptic amb informació i imatges de les obres de restauració

Més de 300 anys d’història de la Font de la Mare Déu

L’any 1722 es va construir la mina que conduïa l’aigua del pou de Dalt Vila cap a l’actual ubicació de la font de la Mare de Déu, en aquells moments en els límits de la Vila i avui entre la plaça de Dalt Vila i la plaça Fra Bernadí, al Baix Vila. Va ser una obra cabdal per a la millora de l’abastiment d’aigua al Manlleu del principis de segle XVIII. El nou espai es va posar sota la protecció simbòlica de la Mare de Déu i s’hi va construir una capelleta barroca presidida per una figura de Maria.

L’any 2022 vam celebrar els 300 anys de la construcció de la Font de la Mare de Déu amb l’edició d’un treball de l’investigador manlleuenc Joan Arimany La Font de la Mare de Déu. L’aigua que sadollava Manlleu i un homenatge a les Pabordesses de la Font, col·lectiu de dones que històricament n’ha tingut cura i entitat que, sense estar inscrita en cap registre, és segurament el col·lectiu de la societat civil manlleuenca més antic amb continuïtat fins al present. Les pabordesses solien i solen ésser veïnes properes de la font i se n’han cuidat històricament de forma desinteressada.

Quedava pendent la restauració del conjunt, que es trobava en un important estat de degradació. Aquesta tasca, amb una durada de tres mesos de treball, les ha dut a terme l’empresa especialitzada en restauració de patrimoni Vicus s.c.p., formada pels restauradors Mireia Farrerons i Francesc Tornero. La direcció d’obra s’ha portat des de l’àrea de Serveis Territorials de l’ajuntament.

Les tasques de restauració de la Font de la Mare Déu

Les feines de conservació i restauració van començar fixant les parts dels esgrafiats del sostre i dels carreus de les parets, reproduint les parts perdudes, tapant esquerdes i pintant tota la volta amb els colors originals.

La  pedra s’ha netejat de la crosta negra que la cobria i consolidat per evitar que s’escami.  S’han retirat tots els ciments i rejuntats fruit de nombroses reparacions. Un cop neta s’ha rejuntat de nou amb materials tal i com eren en origen, és a dir, morter de calç tenyit, per donar un aspecte unificat al conjunt. S’ha tret la molsa i la tosca que cobrien les parts baixes.

S’han recuperat els tres brocs frontals originals, dels quals dos representen unes ales d’àngel en relleu negatiu i el tercer, a l’esquerra de la font, un relleu floral. També s’ha recuperat el brollador lateral dret descobrint  un cap de lleó de fosa de ferro que es trobava completament cobert de calç.

S’ha realitzat una neteja física i també química de l’escultura per retirar tota la crosta grisa i recuperar el color original de la pedra calcària. Tenia nombroses taques de cera dels ciris.

La fornícula de pedra calcària s’ha netejat en primer lloc amb micro-projecció d’àrid a baixa pressió i a continuació s’ha realitzat una neteja química per homogeneïtzar l’aspecte de la pedra.

S’ha amagat la nova instal·lació elèctrica, s’han tractat els ferros contra el rovell de les làmpades, baranes i porta. Ha calgut reconstruir les parts malmeses de la porta de la mina i substituir-ne les fustes.

Finalment s’han consolidat i reomplert les esquerdes de la pedra de la cornisa de la teulada de la font, per evitar futurs despreniments.

Totes aquestes tasques han permès recuperar l’esplendor d’aquest conjunt barroc. Per explicar i poder veure in situ tots aquests canvis, el dia 8 de juny, a les 19h, es farà un acte de presentació de les obres de restauració realitzades que anirà a  a càrrec dels restauradors Mireia Farrerons i Francesc Tornero, de l’investigador Joan Arimany i d’una representant de les Pabordesses.

Publicació en línia sobre la Font de la Mare de Déu

L’any 2022 es van commemorar els 300 anys de la construcció de la font de la Mare de Déu de Manlleu. Amb motiu d’aquesta efemèride l’investigador Joan Arimany i Juventeny, va actualitzar i aprofundir els seus treballs previs sobre la font i els va plasmar en la publicació en línia: “La font de la Mare de Déu. L’aigua que sadollava Manlleu”. El llibre, àmpliament il·lustrat, inclou una anàlisi sobre l’abastiment històric de l’aigua a Manlleu i sobre la importància pràctica, però també simbòlica, de l’aigua en el nostre univers cultural; una història de la font de la Mare de Déu des de la seva construcció fins a l’actualitat, amb una especial atenció als convulsos anys trenta del segle XX; i finalment una anàlisi de la vida social i la devoció al voltant de la font de la Mare de Déu: associacionisme, festa, goigs, etc.