Inici  /  Noticies   /  EL MUSEU INDUSTRIAL DEL TER ACULL L’EXPOSICIÓ LA MATERNITAT D’ELNA, BRESSOL DE L’EXILI 1939-1944a

La mostra, promoguda pel Programa per al Memorial Democràtic del Departament de Relacions Institucionals i Participació de la Generalitat de Catalunya, arriba a Manlleu fruit de la col·laboració del Consell Comarcal d’Osona i l’Ajuntament de Manlleu. Ha estat itinerant per Catalunya i arriba en el moment que Elisabeth Eidenbenz ha estat, recentment, guardonada amb la Creu de Sant Jordi per la Generalitat de Catalunya. Aquesta mestra suïssa va obrir a la vila d’Elna, a la Catalunya Nord, una maternitat que va salvar la vida a 597 infants entre 1939 i 1944.
Després de la caiguda de Barcelona, el 26 de gener de 1939, en mans de l’exèrcit nacional, s’inicià, amb milers de ciutadans, un èxode sense precedents a la nostra història. Una onada de fugitius va començar a pressionar la frontera francesa i en tres setmanes escasses un total de 465.000 persones van creuar la frontera. En aquell context les dones embarassades tenien moltes dificultats per dur els seus fills al món. En els camps de refugiats l’índex de mortalitat infantil superava l’escruixidor nivell del 90%. L’obertura de la Maternitat d’Elna just enmig de l’èxode va permetre que aquests nens naixessin lluny de la misèria dels camps.
L’exposició, que es composa de diferents plafons amb fotografies de l’època, històries d’aquests infants i un documental sobre la maternitat d’Elna que inclou una entrevista a Elisabeth Eidenbenz, pretén ser el testimoni de la lluita d’unes mares i un fills per sobreviure a la gran barbàrie que va suposar la guerra, acostant així aquest episodi desconegut de l’exili republicà als ciutadans. Com diu Serge Barba, un d’aquells nadons: “La mare em va donar la vida a la Maternitat d’Elna i Elisabeth Eidenbenz, la confiança en el gènere humà”
Paral·lelament a la mostra el 10 de novembre a les 20.00h. l’autora del llibre La Maternitat d’Elna, Assumpta Montellà, oferirà la conferència: “La Maternitat d’Elna, bressol dels exiliats; la història d’un dels episodis més desconeguts de la guerra civil”. L’autora, llicenciada en Història, ha escrit diversos treballs d’investigació i recerca sobre la guerra civil espanyola i les rutes de l’exili.
L’exposició és gratuïta i es podrà veure al Museu Industrial del Ter, del 21 d’octubre al 19 de novembre de dimarts a divendres de 10 a 13h i de 16 a 19h i els dissabtes, diumenges i festius de 10 a 14h; i pot ser una bona eina pedagògica per a les escoles ja que s’acompanya de material pedagògic que conté diferents fitxes didàctiques per treballar els continguts de la mostra segons les diferents àrees de coneixement.