Inici  /  Noticies   /  EL MUSEU INDUSTRIAL DEL TER PARTICIPA A LES JORNADES EUROPEES DEL PATRIMONI A CATALUNYA 2011

El Museu Industrial del Ter amb la col·laboració de l’Ajuntament de Sant Vicenç de Torelló i dels propietaris de la Colònia Rusiñol a Manlleu han organitzat activitats per donar a conèixer, de forma gratuïta, el seu patrimoni dins els actes de celebració de les Jornades Europees del Patrimoni a Catalunya 2011 els dies 23, 24 i 25 de setembre.

L’origen de les JEP es troba en la 2ª Conferència Europea de Ministres responsables de patrimoni cultural, celebrada a Granada l’octubre de 1985. La proposta del ministre de Cultura Francès és acollida molt favorablement i s’inicia, així, una celebració que serà apadrinada oficialment pel Consell d’Europa el 1991 i posteriorment per la Unió Europea el 1999. En l’actualitat, 49 països europeus celebren aquestes jornades, que s’han convertit en un esdeveniment cultural de primer ordre en el continent.

Catalunya pren part des de la seva creació l’any 1991, amb la coordinació de les jornades per part de l’Associació Catalana de Municipis i Comarques i la Federació de Municipis de Catalunya. Sens dubte les jornades es converteixen, cada tardor, en una bona eina de difusió i coneixement. Enguany apleguen 300 activitats en prop de 200 municipis catalans oferint múltiples angles del territori i visions diverses d’estils d’art i arquitectura.

Les activitats coordinades i guiades pel Museu Industrial del Ter es faran el dissabte 24 i el diumenge 25 de setembre i comprenen la visita a les colònies de Borgonyà i Vila-seca a Sant Vicenç de Torelló i la visita a la colònia Rusiñol a Manlleu.

El dia 24 de setembre a les 11h es farà la visita a les colònies de Vila-seca i Borgonyà. El punt de trobada serà davant de la fàbrica de la colònia de Vila-seca on començarà la visita per aquesta colònia fundada per industrials manlleuencs el 1880. Allà es visitarà la fàbrica, ara aturada, i el jardí, de gran valor paisatgístic, amb arbres de grans dimensions. Per un camí que discorre al costat del canal s’arribarà a la colònia tèxtil d’origen escocès de Borgonyà, on es farà un recorregut pels carrers típics i es podrà visitar alguns dels elements característics: el teatre, la casa cuna, un habitatge obrer, etc.

El segon dels escenaris d’aquestes Jornades Europees del Patrimoni serà la Colònia Rusiñol a Manlleu el diumenge 25 de setembre a les 11h. La visita començarà a la mateixa colònia situada a la carretera de Manlleu a la Gleva, km 21.
La colònia Rusiñol, situada Ter amunt del nucli de Manlleu, va ser una de les més importants de la vila. Jaume Rusiñol, avi del Santiago Rusiñol, va comprar a principis de la dècada de 1870, l’antiga colònia de can Remisa per convertir-la en la “Fàbrica de Hilados y Tejidos de Algodón de Jaime Rusiñol”. Després de la mort de l’avi i constituïda la societat “Rusiñol Hermanos”, es van aixecar els edificis més singulars com l’església, els habitatges pels treballadors i la residència familiar: el Cau Faluga. La colònia Rusiñol és avui un dels elements més rellevants del patrimoni industrial del Ter. Durant la visita s’explicarà l’evolució històrica de la colònia tot fent referència a multitud d’aspectes, de caire econòmic, polític o social que n’han caracteritzat la seva evolució. S’explicarà la trajectòria de Santiago Rusiñol, la seva vinculació amb Manlleu i algunes de les anècdotes que el van fer “mundialment” famós.

ACTIVITATS

ACTIVITAT: Visita a les colònies de Borgonyà i Vila-seca
LLOC: Davant la fàbrica de la colònia de Vila-seca al carrer Vila-seca, s/n 08571 Sant Vicenç de Torelló
DIA: 24-09-2011