Inici  /  Noticies   /  EL MUSEU INDUSTRIAL DEL TER REP EL PREMI BONAPLATA 2007 EN LA CATEGORIA DE RESTAURACIÓ DE BÉNS MOBLES

El jurat de la 16a convocatòria dels premis Bonaplata ha otorgat el Premi Restauració de Béns Mobles a la restauració de la turbina “Got-a-perxes” de Can Sanglas, actual Museu industrial del Ter de Manlleu. Aquest premi l’ha concedit l’Associació del Museu de la Ciència i de la Tècnica i d’Arqueologia Industrial de Catalunya a la turbina Fontaine instal·lada per l’empresa Planas i Flaquer de Girona el 1860 que servia per fer moure les màquines de la fàbrica de filatura gràcies als 12 cavalls de potència que donava el salt d’un metre d’alçada. La turbina va deixar de funcionar arran de l’aiguat de 1940 i tot i algun intent de tornar-la a posar en marxa no ha funcionat de nou fins aquests darrers mesos. Aquest giny hidràulic s’ha mantingut en el seu lloc original i aquest fet junt amb que la restauració s’ha realitzat sense incorporar-hi afegits, respectant els elements originals, i a que va ser una de les primeres que es van instal·lar al riu Ter és el que ha valorat el jurat per atorgar el premi.

La restauració apart de la màquina ha inclòs l’obra civil necessària per posar-la en marxa i l’adequació de l’espai i del seu accés.

Actualment és l’única turbina de les seves característiques que es pot veure en funcionament en el seu lloc original i al mateix temps és una eina de gran importància pedagògica que permet entendre molt bé el funcionament d’aquest motors hidràulics imprescindibles per l’industrialització de la Catalunya interior del segle XX.