Inici  /  Noticies   /  LA NOVA RAMPA PER A PEIXOS DE LA RESCLOSA DE LA TEULA A MANLLEU COMENÇA A PORTAR AIGUA I PEIXOS

La resclosa de la Teula, de 2,5 metres d’altura, inici del Canal Industrial de Manlleu (Osona), ha aportat la força motriu a bona part de les fàbriques tèxtils d’aquesta ciutat des de mitjan segle XIX. El canal i la seva resclosa, actualment encara en actiu, es consideren un patrimoni cultural molt valuós. Amb el propòsit de fer més sostenible el seu ús, ara s’hi ha establert un dispositiu de pas per a peixos.

La construcció de la rampa per a peixos s’hi va iniciar a finals del febrer passat. Es troba situada al marge dret del riu Ter (oposat al canal) a Manlleu. La rampa per a peixos té un pendent del 3,9 per cent, una longitud total de 72,7 metres i una amplada de 10. Està dissenyada per portar entre 490 i 2.040 litres d’aigua.

Aquest estiu, un cop s’acabi totalment el projecte, la resclosa deixarà de ser un obstacle per als peixos i altra fauna aquàtica, de manera que es garantirà la seva connectivitat ecològica i això permetrà millorar el poblament de peixos d’aquest tram de riu. De les quatre espècies autòctones, el barb de muntanya, la bagra, l’anguila i alguna truita, totes estan en regressió al conjunt del país i una, l’anguila, ja s’ha extingit a Osona i el Ripollès, en bona part perquè no poden anar riu amunt a reproduir-se i créixer.

La rampa per a peixos de la resclosa de la Teula va portar aigua per primera vegada el dimecres 11 de maig a la tarda. El dilluns 6 de juny es van tancar les comportes d’entrada d’aigua al canal per poder-les modificar, automatitzar i regular el cabal d’entrada al canal industrial i a la rampa. Gràcies a l’establiment de llums estroboscòpics (flaixos de llum), també es reduirà el risc d’entrada de peixos al canal. Tot i que encara no s’hi ha pogut fer una avaluació complerta de la seva eficàcia, ja s’ha vist entrar bastants peixos a la rampa, i també sortir-ne riu amunt.

Aquest projecte és promogut per l’Ajuntament de Manlleu i el Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis – Museu Industrial del Ter, i compta amb el cofinançament de l’Agència Catalana de l’Aigua i també del Consorci Alba Ter i la Diputació de Barcelona.

Per al vostre coneixement, us n’adjuntem una imatge i també el panell informatiu que d’aquí a pocs dies s’instal·larà a la vora de les comportes de l’inici del Canal Industrial. Per a informació complementària de migracions de peixos i dispositius de pas per a peixos, podeu consultar l’espai web https://www.museudelter.cat/coneixelriu/peixosderiu.html

Aprofitant l’avinentesa, també us informem que cada 3r diumenge de mes, de les 11 a les 12.15 del matí, al MIT es farà un taller, “Els peixos de riu”, que pretén descobrir el món dels peixos a tots els públics, i que acaba amb una visita a la rampa per a peixos de la resclosa de la Teula (https://www.museudelter.cat/?c=92).